Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157308
Title: Akselerasi Digitalisasi UMKM Indonesia Melalui Adopsi E-Commerce: Analisis Determinan Sosio-Ekonomi
Other Titles: Accelerating the Digitalization of Indonesian MSMEs Through E-Commerce Adoption: Analysis of Socio-Economic Determinants
Authors: Juanda, Bambang
Ahmad, Fahmi Salam
Nur'aeni, Aisyah
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Studi ini mengkaji faktor-faktor yang berperan dalam pemanfaatan e-commerce, dengan fokus khusus pada dimensi sosial-ekonomi. Data survei yang dikumpulkan dari Survei Sosial Ekonomi Nasional (Susenas) 2021 digunakan sebagai dasar analisis, dengan penerapan metode regresi logistik. Pendekatan ini bertujuan untuk mengidentifikasi dampak dari variabel-variabel seperti jenis kelamin, pendapatan, dan pendidikan, terhadap adopsi e-commerce. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan antara penjualan online dan aktivitas pembelian. Mereka yang terlibat dalam penjualan online, termasuk UMKM, cenderung juga melakukan pembelian online untuk kebutuhan pribadi sebanyak 62,80 persen. Sebaliknya, kecenderungan untuk tidak melakukan pembelian secara online mencapai 92,40 persen dari responden yang tidak terlibat dalam penjualan online. Faktor-faktor seperti jenis kelamin, status pernikahan, usia, kegiatan utama, pendapatan, ukuran keluarga, penggunaan telepon genggam, akses internet dan keuangan, tempat tinggal, dan perilaku penjualan serta pembelian online memengaruhi keputusan untuk melakukan adopsi e-commerce. Implikasi dari temuan ini diuraikan untuk memandu para pelaku industri dan pembuat kebijakan untuk mengoptimalkan penetrasi dan adopsi e-commerce di masyarakat.
This study examines the factors that play a role in e-commerce utilization, with a particular focus on socio-economic dimensions. Survey data collected from the 2021 National Socio-Economic Survey (Susenas) is used as the basis of analysis, with the application of the logistic regression method. This approach aims to identify the impact of variables such as gender, income, and education, on e-commerce adoption. The results show a relationship between online sales and purchasing activities. Those who engage in online sales, including MSMEs, tend to also make online purchases for personal needs as much as 62,80 percent. In contrast, the tendency not to make online purchases reached 92,40 percent of respondents who were not involved in online sales. Factors such as gender, marital status, age, main activity, income, family size, mobile phone usage, internet access and finance, place of residence, and online selling and purchasing behavior influence the decision to adopt e-commerce. The implications of these findings are outlined to guide industry players and policy makers to optimize e-commerce penetration and adoption in society.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157308
Appears in Collections:UT - Economics and Development Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_H1401201017_ac8444b9dfc04ba2b23d91050248cdd6.pdfCover597.91 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_H1401201017_e54548b10a1044e0b978f01277eafe3f.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.58 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_H1401201017_bcabc0abb1214ac68e806eefd54e8394.pdf
  Restricted Access
Lampiran616.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.