Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/156681
Title: Konten Instagram Sebagai Media Promosi Terhadap Peningkatan Minat Pembelian Paket Wisata Pada Sabila Farm
Other Titles: Instagram Content as Promotional Media to Increase Interest in Purchasing Tour Packages at Sabila Farm
Authors: Anggraini, Sanitianing
Sari, Ardea Olga Ratna Kusuma
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Pada tahun 2023, jumlah pengunjung Sabila Farm meningkat 52,7% dibandingkan tahun 2022 setelah pandemi, namun masih 14,9% lebih rendah dibandingkan tahun 2019 sebelum pandemi. Penurunan ini menunjukkan perlunya strategi promosi yang lebih efektif untuk mengembalikan jumlah pengunjung ke tingkat pra-pandemi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi karakteristik pengguna Instagram, menganalisis pengaruh media sosial terhadap minat beli, serta merumuskan implikasi manajerial. Selain itu, penelitian ini membandingkan efektivitas promosi Instagram dengan analisis R/C Ratio untuk mengevaluasi efisiensinya. Metode yang digunakan meliputi analisis statistik deskriptif, regresi linear berganda, elastisitas, dan R/C Ratio pada data dari 114 responden. Hasil analisis menunjukkan bahwa variabel Context, Communication, Connection, dan Collaboration secara signifikan meningkatkan minat beli dengan nilai signifikansi < 0,05. Peningkatan R/C Ratio menjadi 1,43, naik sebesar 0,43, mengindikasikan bahwa Instagram adalah alat promosi yang efektif. Temuan ini menunjukkan bahwa pemanfaatan Instagram secara optimal dapat meningkatkan jumlah pengunjung dan minat beli paket wisata di Sabila Farm.
In 2023, the number of visitors to Sabila Farm increased by 52.7% compared to 2022 after the pandemic, but was still 14.9% lower than in 2019 before the pandemic. This decline indicates the need for a more effective promotional strategy to return visitor numbers to pre-pandemic levels. This study aims to identify the characteristics of Instagram users, analyze the influence of social media on purchase intention, and formulate managerial implications. In addition, this study compares the effectiveness of Instagram promotion with R/C Ratio analysis to evaluate its efficiency. The methods used include descriptive statistical analysis, multiple linear regression, elasticity, and R/C Ratio on data from 114 respondents. The analysis results show that the Context, Communication, Connection, and Collaboration variables significantly increase purchase intention with a significance value <0.05. The increase in R/C Ratio to 1.43, an increase of 0.43, indicates that Instagram is an effective promotional tool. This finding shows that optimal utilization of Instagram can increase the number of visitors and buying interest in tour packages at Sabila Farm.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/156681
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0310201109_7f0450b617514af2a746906d77ced6e4.pdfCover842.99 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0310201109_8e249ec8796a41e6a93af0fdf859d3eb.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.35 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0310201109_07f76b4d0b534f70afc8fd875c87b626.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.