Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/156461
Title: Hubungan Tingkat Kinerja Perusahaan dalam Tahapan Implementasi Program CSR dengan Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM)
Other Titles: The Correlation of Company Performance Levels in the Implementation Stages of the CSR Program with the Community Satisfaction Index (CSI)
Authors: Indriana, Hana
Fitri, Alifa Rafidah
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Implementasi program CSR sering kali didominasi oleh kepentingan bisnis, dengan cenderung mengabaikan dampak lingkungan yang ditimbulkan. Masih banyak implementasi program CSR yang tidak memuaskan masyarakat karena tidak berjalan sesuai dengan harapan. PT Tirta Investama – Plant Citeureup sebagai salah satu perusahaan terbesar di Desa Cicadas melaksanakan program Cicadas Bijak Berplastik sebagai bentuk kepedulian terhadap masyarakat dan lingkungan sekitar. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat kinerja perusahaan dalam tahapan implementasi program CSR, mengidentifikasi Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM), serta menganalisis hubungan antara keduanya. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif yang didukung oleh data kualitatif untuk mendapatkan pemahaman yang mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi program CSR oleh PT Tirta Investama – Plant Citeureup berada dalam kategori sedang, sementara IKM menunjukkan pada kategori baik. Temuan ini mengindikasikan adanya hubungan yang signifikan antara tingkat kinerja perusahaan dalam implementasi CSR dengan Indeks Kepuasan Masyarakat.
The implementation of CSR programs often prioritizes business interests, frequently overlooking environmental impacts. Many CSR initiatives still fail to satisfy communities due to not meeting their expectations. PT Tirta Investama – Plant Citeureup, as one of the largest companies in Cicadas village, has implemented the Cicadas Wise Plastic program as a demonstration of its commitment to local community and environmental concerns. This research aims to analyze the company's performance level in the stages of CSR program implementation, identify the Community Satisfaction Index (CSI), and examine the relationship between these factors. The research approach employed is quantitative, supplemented by a qualitative data to achieve a comprehensive understanding. The study findings indicate that the CSR program implementation by PT Tirta Investama – Plant Citeureup falls within a moderate category, while the CSI reflects a good category. These results suggest a significant relationship between the company's performance in CSR implementation and the Community Satisfaction Index.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/156461
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_I3401201902_df29de0da8b24fa8b71348de6bac77fa.pdfCover793.09 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_I3401201902_37ca942fb07a4929bcc3880031b10fcf.pdf
  Restricted Access
Fulltext3.51 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_I3401201902_ef1cc5c8412a45b4b1fac3861c967f98.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.