Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154913
Title: | Analisis Kepuasan Konsumen terhadap Pembelian Sayuran Hidroponik Kebun Akinini pada Toserba Yogya Cianjur |
Other Titles: | |
Authors: | Yusalina Anggiasari, Andien Jelita |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Kebun Akinini merupakan perusahaan yang bergerak pada bidang
hortikultura sayuran hidroponik di Kabupaten Cianjur dan berdiri sejak tahun 2017.
Kebun Akinini mendistribusikan produk sayuran hidroponik pada Toserba Yogya
Cianjur, namun setiap bulannya mengalami pengembalian produk yang tidak
terserap oleh pasar. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi karakteristik
konsumen, menganalisis tingkat kepuasan konsumen, serta untuk melihat sejauh
mana perkembangan penurunan angka pengembalian sayuran hidroponik Kebun
Akinini pada Toserba Yogya Cianjur setelah dilakukan implementasi mengenai
perbaikan kinerja atribut. Penelitian ini menggunakan metode analisis deskriptif,
Customer Satisfaction Index (CSI), dan Importance Performance Analysis (IPA)
dengan melibatkan 50 responden. Hasil CSI menunjukan Kebun Akinini pada
Toserba Yogya Cianjur adalah 81,05 persen. Adapun hasil analisis IPA
menunjukkan atribut prioritas yang perlu diperbaiki oleh Kebun Akinini, yaitu
kebersihan sayuran yang dijual, kesegaran sayuran hidroponik yang dijual, fasilitas
potongan harga untuk konsumen, ketersediaan katalog produk, dan ketersediaan
informasi mengenai produk di media sosial. Kebun Akinini is a company operating in the hydroponic vegetable horticulture sector in Cianjur Regency, established in 2017. Kebun Akinini distributes its hydroponic vegetable products to Toserba Yogya Cianjur, but experiences monthly returns of unsold products. This research aims to identify consumer characteristics, analyze consumer satisfaction levels, and assess the extent of the decline in the return rate of Kebun Akinini's hydroponic vegetables at Toserba Yogya Cianjur following the implementation of performance improvements. The study employs descriptive analysis methods, the Customer Satisfaction Index (CSI), and Importance Performance Analysis (IPA) involving 50 respondents. The CSI results indicate that Kebun Akinini at Toserba Yogya Cianjur has a satisfaction level of 81,05 percent. The IPA results highlight priority attributes that Kebun Akinini needs to improve, including the cleanliness of the vegetables sold, the freshness of the hydroponic vegetables, discount facilities for consumers, the availability of product catalogs, and the availability of product information on social media. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154913 |
Appears in Collections: | UT - Agribusiness Management |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cover_J0310201278_48043c7daca942ef82247116917c71ca.pdf | Cover | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
fulltext_J0310201278_af664162c2224521b7f56a53b5108893.pdf Restricted Access | Fulltext | 9.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
lampiran_J0310201278_955b8f25d00f4644a1c189ced5438cb3.pdf Restricted Access | Lampiran | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.