Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154835
Title: Penerapan Model AIDA dalam Pembuatan Skrip Iklan Menu Baru Bean Spot Alfamart Batam
Other Titles: Application of AIDA Model in Creating Advertising Script for New Menu Bean Spot Alfamart Batam
Authors: Suwanda, Bayu Suriaatmaja
Ernawati, Erna
Nafamora, Onma
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Bean Spot yang merupakan cabang food and beverage dari Alfamart yang menyediakan berbagai minuman kopi dengan harga terjangkau, sebagai bagian dari industri kuliner yang menyediakan menu kopi, tentu terdapat persaingan, sehingga diperlukan promosi yang tepat. Promosi dengan media sosial memiliki pengaruh yang penting. Pada penulisan iklan Bean Spot ini dipilihlah model AIDA (Attention, Interest, Desire, Action), yang merupakan sebuah model pemasaran untuk menarik perhatian, meningkatkan kesadaran merek, minat dan keinginan, serta mengarah pada pembelian. Proyek akhir ini bertujuan untuk menerapkan model AIDA pada skrip iklan menu baru Bean Spot. Proyek akhir dilakukan sejak 20 Februari hingga 20 April 2024, dan shooting di Ruko Odessa, Jl. Tengku Sulung No. 7. Proyek akhir ini tidak terlepas dari pra produksi, produksi dan pasca produksi, yang menghasilkan luaran berupa skrip iklan dan video iklan dengan AIDA, yang di upload melalui Instagram Bean Spot Alfamart Batam. Penerapan model AIDA pada proyek akhir ini yaitu mengembangkan sebuah pesan iklan melalui pemilihan kalimat dan bahasa iklan yang efektif, sehingga dalam skrip iklan, setiap elemen dari AIDA mampu berdampak positif pada brand awareness produk.
Bean Spot is a food and beverage branch of Alfamart that provides a variety of coffee drinks at affordable prices, as part of the culinary industry that provides a coffee menu, of course there is competition, so proper promotion is needed. Promotion with social media has an important influence. In writing this Bean Spot advertisement, the AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) model was chosen, which is a marketing model to attract Attention, increase brand awareness, Interest and Desire, and lead to purchase. This final project aims to apply the AIDA model to Bean Spot's new menu advertising script. The final project was carried out from February 20 to April 20, 2024, and shooting at Ruko Odessa, Jl. Tengku Sulung No. 7. This final project is inseparable from pre-production, production, and post production, which produces outputs in the form of advertising scripts and advertising videos with AIDA, which are uploaded via Instagram Bean Spot Alfamart Batam. The application of the AIDA model in this final project is to develop an advertising message through the selection of effective advertising sentences and language, so that in the advertising script, each element of AIDA is able to have a positive impact on product brand awareness.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154835
Appears in Collections:UT - Digital Communication and Media

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0301201253_302d251981d44264b7c2ca56fff3c447.pdfCover3.55 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0301201253_65d8eb6fcd374601ad2b7dc208c43ed6.pdf
  Restricted Access
Fulltext925.48 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0301201253_63bd003a17a044bb9809761bcc206202.pdf
  Restricted Access
Lampiran644.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.