Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154556
Title: Analisis Daya Saing dan Determinan Ekspor Ban Indonesia ke Kawasan Amerika Latin
Other Titles: Determinants of Indonesian Tire Exports to the Latin American Region
Authors: Irawan, Tony
Azijah, Zulva
Firmansyah, Iqbal Rifqi
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Kawasan Amerika Latin merupakan kawasan yang memiliki peluang yang besar pada pasar komoditas ban, hal ini terbukti dari meningkatkan permintaan ban dari negara-negara kawasan Amerika Latin. Walaupun demikian, Indonesia hanya berhasil menempati posisi keempat sebagai eksportir ban terbesar di kawasan Amerika Latin setelah China, Thailand, dan India padahal Indonesia memiliki sumber daya yang memadai untuk komoditas ini. Penelitian ini berfokus ekspor komoditas ban (HS 4011) di kawasan Amerika Latin selama periode 2008-2021. Perluasan pasar ekspor tidak hanya bertujuan untuk menjadikan Indonesia sebagai eksportir utama tetapi juga bertujuan untuk menghindari ketergantungan pada pasar negara tujuan utama pada saat terjadi guncangan ekonomi global. Daya saing ekspor ban Indonesia ke kawasan Amerika Latin dianalisis dengan menggunakan RCA, EPD, dan gabungannya melalui x-model, serta analisis gravity model untuk melihat faktor-faktor yang memengaruhi volume ekspor ban Indonesia ke kawasan Amerika Latin. Hasil analisis menunjukkan daya saing komoditas ban Indonesia secara umum memiliki daya saing kuat serta memiliki sifat dinamis yang mencerminkan fleksibilitas dan adaptabilitas komoditas ban dalam menghadapi lingkungan pasar yang berubah-ubah pada pasar kawasan Amerika Latin. Faktor- faktor yang memengaruhi permintaan ekspor adalah jarak ekonomi, pendapatan perkapita negara tujuan, dan indeks harga konsumen.
The Latin American region is a region that has great opportunities in the tire commodity market, this is proven by the increasing demand for tires from countries in the Latin American region. However, Indonesia only managed to occupy the fourth position as the largest tire exporter in the Latin American region after China, Thailand and India even though Indonesia has adequate resources for this commodity. This research focuses on tire commodity exports (HS 4011) in the Latin American region during the 2008-2021 period. Expanding the export market not only aims to make Indonesia a major exporter but also aims to avoid dependence on the market of the main destination country when global economic shocks occur. The competitiveness of Indonesian tire exports to the Latin American region is analyzed using RCA, EPD, and their combination through x-model, as well as gravity model analysis to see the factors that affect the volume of Indonesian tire exports to the Latin American region. The results of the analysis show that the competitiveness of Indonesian tire commodities in general has strong competitiveness and has a dynamic nature that reflects the flexibility and adaptability of tire commodities in facing changing market environments in the Latin American market. Factors that influence export demand are economic distance, per capita income of the destination country, and the consumer price index.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154556
Appears in Collections:UT - Economics and Development Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_H14180052_-.pdf
  Restricted Access
Cover687.98 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_H14180052_-.pdf
  Restricted Access
Fullteks11.47 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_H14180052_-.pdf
  Restricted Access
Lampiran532.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.