Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154548
Title: Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Buah Anggur di Kebun Anggur Firizco Kabupaten Bandung Barat
Other Titles: Analysis of Consumer Preferences for Purchasing Grapes at Kebun Anggur Firizco West Bandung Regency
Authors: Mansjoer, Andri Latif Asikin
PUTRI, FRIDA ARIRA
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Impor buah anggur Indonesia dalam kurun waktu 3 tahun terakhir terus meningkat. Provinsi Jawa Barat mampu memproduksi buah anggur sebanyak 105 ton. Dimana Kabupaten Bandung mampu menghasilkan 226 kuintal buah anggur pada tahun 2022. Kebun Anggur Firizco sebagai salah satu kebun anggur yang memproduksi buah anggur, bibit anggur dan tanaman buah dalam pot (tabulampot) yang ditanami sebanyak 63 varietas buah anggur, memiliki beberapa kendala salah satunya adalah belum mengetahui jenis varian yang paling diminati oleh konsumen, dan ingin lebih fokus memproduksi lebih banyak varian anggur yang diminati oleh konsumen. Penelitian ini bertujuan untuk meneliti pilihan yang paling disukai konsumen dalam pembelian buah di Kebun Anggur Firizco dan mengetahui atribut buah anggur yang paling diutamakan dalam melakukan pembelian. Metode yang digunakan adalah Analisis Konjoin. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa varian buah anggur yang paling diminati oleh konsumen di Kebun Anggur Firizco adalah Goz-V dan atribut yang paling diutamakan adalah atribut warna buah anggur.
Imports of Indonesian grapes in the last 3 years have continued to increase. West Java Province is capable of producing 105 tons of grapes. Where Bandung Regency is capable of producing 226 quintals of grapes in 2022. Kebun Anggur Firizco as one of the vineyards producing grapes, grape seeds and fruit plants in pots (tabulampot) which are planted with 63 grape varieties is experiencing several obstacles, one of which is not knowing the type. the variants that consumers are most interested in, and want to focus more on producing more grapes variants that consumers are interested in. This research aims to examine the choices that consumers most prefer when purchasing fruit at Kebun Anggur Firizco and determine the grape attributes that are most preferred when making a purchase. The method used is Conjoint Analysis. The research results show that the grape variant that consumers at Firizco Vineyards like most is Goz-V and the most preferred attribute is the grape color attribute.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154548
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0310201267_1efb06ae8def4f808539fad508b2e584.pdfCover738.52 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0310201267_9013ef24a3654b6284b6a715fa29da3e.pdf
  Restricted Access
Fulltext9.52 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0310201267_135ffa5bd6e9461393a08501b45c672b.pdf
  Restricted Access
Lampiran794.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.