Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154534
Title: Faktor-faktor yang Memengaruhi Preferensi Muzaki dalam Memilih Tempat Penyaluran Zakat Mal di Bogor.
Other Titles: 
Authors: Wiliasih, Ranti
Trisilla, Arinda Gaby
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Zakat merupakan ibadah yang memiliki dampak langsung terhadap pengembangan sosial ekonomi masyarakat. Kota dan Kabupaten Bogor memiliki potensi zakat mencapai Rp 120 miliar per tahun, namun zakat yang terhimpun per tahun 2023 hanya sebesar Rp 6,6 miliar. Salah satu faktor penyebabnya adalah kecenderungan muzaki menyalurkan zakatnya secara langsung kepada mustahik tanpa perantara badan atau lembaga pengelola zakat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis karakteristik muzaki dan faktor-faktor yang memengaruhi preferensi dalam menyalurkan zakat mal di Kota dan Kabupaten Bogor. Responden dalam penelitian ini berjumlah 100 orang, terdiri dari 50 orang yang menyalurkan ke lembaga dan 50 orang menyalurkan langsung ke mustahik. Metode yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis regresi logistik. Hasil analisis regresi logistik menunjukkan bahwa variabel kepercayaan, kepuasan diri, citra lembaga, aksesibilitas, dan pendapatan berpeluang besar untuk meningkatkan minat muzaki untuk menyalurkan zakat ke lembaga pengelola zakat.
Zakat is a form of worship that has a direct impact on the socio-economic development of the community. Bogor City and Regency has zakat potential reaching Rp 120 billion per year, but the zakat collected per year 2023 only amounted to Rp 6.6 billion. One of the factors causing this is the tendency of muzaki to channel their zakat directly to mustahik without intermediary agencies or zakat management institutions. This study aims to analyze the characteristics of muzaki and the factors that influence preferences in distributing mal zakat in Bogor City and Regency. Respondents in this study amounted to 100 people, consisting of 50 people who channeled to institutions and 50 people channeled directly to mustahik. The method used is descriptive analysis and logistic regression analysis. The result of logistic regression analysis shows that the variables of trust, self-satisfaction, institutional image, accessibility, and income are likely to increase the interest of muzaki to channel zakat to zakat management institutions.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154534
Appears in Collections:UT - Syariah Economic

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_H5401201025_5d34a16ac7544487aa5ba395707eaeca.pdfCover419.61 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_H5401201025_283702ac6cdf4d84bbbd5094a7207f20.pdf
  Restricted Access
Fulltext860.19 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_H5401201025_4b7838cbb8b84ee3939fc3b689b7c8e3.pdf
  Restricted Access
Lampiran361.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.