Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/153712
Title: Efektivitas Instagram sebagai Media Promosi UMKM Jenthik Indonesia
Other Titles: Effectiveness Instagram as a Promotional Media for Jenthik Indonesia MSMEs
Authors: Muljono, Pudji
Larasyuniati, Peni Berlian
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Seiring dengan perubahan zaman banyak sekali hal yang dapat diadaptasi, salah satunya yaitu teknologi. Media sosial merupakan hasil dari perkembangan teknologi, beberapa jenis media sosial diantaranya Instagram, TikTok, WhatsApp, dan lain sebagainya. Jenthik Indonesia menggunakan media sosial untuk melakukan promosi terhadap usahanya, sehingga dapat memperluas jangkauan serta menarik konsumen. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis efektivitas Instagram sebagai media promosi, menelaah hubungan karakteristik konsumen dan hubungan karakteristik konten pada usaha Jenthik Indonesia. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif melalui survei. Responden yang digunakan berjumlah 63 responden. Penelitian ini juga menggunakan pendekatan kualitatif melalui wawancara mendalam dengan informan yaitu CEO dan CMO Jenthik Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Instagram efektif sebagai media promosi, karakteristik konsumen tidak memiliki hubungan yang signifikan pada efektivitas media promosi, dan karakteristik konten Instagram memiliki hubungan yang nyata dengan efektivitas media promosi.
As time changes, many things can be adapted, one of themis technology. Social media is one of technological developments, there are various kinds of social media including Instagram, TikTok, WhatsApp, et cetera. Jenthik Indonesiauses social media to promotional purposes its business, so it can expandtheir reach and attract consumers. This research aims to analyze the effectiveness of Instagram as a promotional media, examine the relationship between consumer and content characteristics in Jenthik Indonesia businesses. The method usedinthis research is a quantitative approach through surveys. The number of respondents used was 63 respondents. This research also uses a qualitativeapproach through in-depth interviewed with CEO and CMO of Jenthik Indonesia. The results of the research show that Instagram is effective as a promotional media, consumer characteristics do not have a significant relationship totheeffectiveness of promotional media, and Instagram content characteristics haveareal relationship with the effectiveness of promotional media.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/153712
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_I34170081_908653898b00472e9bfbe6ea075b9679.pdfCover369.07 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_I34170081_aaebfc1142f84f9d98855c904684647e.pdf
  Restricted Access
Fulltext793.91 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_I34170081_7e8b52347a0841a49f85cd053f243040.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.