Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/137403
Title: Faktor-Faktor Persepsi yang Mempengaruhi Perilaku Penggunaan Mobile Banking pada Bank XYZ
Other Titles: Perceived Factors Influencing Mobile Banking Usage Behavior at Bank XYZ
Authors: Simanjuntak, Megawati
Zulbainarni, Nimmi
Kirana, Leo Candra
Issue Date: 20-Jan-2024
Publisher: IPB University
Abstract: Salah satu inovasi layanan keuangan digital yang sedang berkembang di Indonesia saat ini adalah mobile banking Bank XYZ. Ketersediaan mobile banking menciptakan peluang untuk memberikan solusi transaksional kepada nasabah. Hal ini menunjukkan setelah adanya pandemi Covid-19, nasabah mulai percaya bahwa menggunakan mobile banking dapat mempermudah nasabah dalam melakukan transaksi. Hal ini juga mampu menjadi sinyal bagi industri perbankan Indonesia untuk mulai menyadari jika masyarakat sudah mulai bergeser dari transaksi konvensional ke transaksi digital. Penelitian ini bertujuan menganalisis faktor-faktor persepsi yang mempengaruhi perilaku penggunaan mobile banking Bank XYZ. Faktor dugaan yang dapat mempengaruhi perilaku penggunaan mobile banking adalah niat penggunaan dan inovasi personal. Sementara faktor dugaan yang dapat mempengaruhi niat penggunaan nasabah seperti persepsi kemanfaatan, persepsi kemudahan penggunaan, persepsi resiko dan persepsi kesesuaian. Populasi penelitian ini merupakan selisih antara target user aktif dengan pencapaian user aktif penggunaan mobile banking pada Bank XYZ wilayah region IV/Jakarta 2. Berikutnya, 400 user pengguna mobile banking Bank XYZ menjadi ukuran sampel berdasarkan penghitungan teknik Slovin. Keempat ratus sampel tersebut dipilih berdasarkan kriteria antara lain nasabah yang sudah registrasi sebagai pengguna mobile banking Bank XYZ dan frekuensi transaksi. Selanjutnya, data dikumpulkan dengan cara mengisi kuesioner yang disebarkan secara online. Analisis statistik yang digunakan adalah SEM (Structural Equation Model) dengan menggunakan SmartPLS. Hasil penelitian menunjukkan persepsi kemanfaatan, persepsi kemudahan penggunaan, persepsi resiko dan persepsi kesesuaian berpengaruh signifikan terhadap niat penggunaan mobile banking pada Bank XYZ. Inovasi personal berpengaruh signifikan terhadap perilaku penggunaan mobile banking, dan niat penggunaan mobile banking berpengaruh signifikan terhadap perilaku penggunaan mobile banking Bank XYZ. Beberapa bentuk implikasi manajerial yang dapat dilakukan oleh penyelenggara adalah Bank XYZ dapat meningkatkan penggunaan aktual berdasarkan temuan penelitian ini adalah memberikan rangsangan seperti pertama, secara aktif melakukan pengembangan atas fitur-fitur baru pada produk teknologi mobile banking yang berorientasi pada keberagaman pekerjaan dari nasabah; kedua, fokus pada rangsangan keempat persepsi karena secara berkesinambungan akan membentuk suatu niat penggunaan yang pada akhirnya akan menjadi sebuah tindakan penggunaan yang aktual
One of the growing digital financial service innovations in Indonesia today is Bank XYZ mobile banking. The availability of mobile banking creates opportunities to provide transactional solutions to customers. This shows that after the COVID-19 pandemic, customers have begun to believe that using mobile banking could make it easier for them to make transactions. This can also be a signal for the Indonesian banking industry to start realizing that people have begun to shift from conventional transactions to digital transactions. This study aims to analyse the perceived factors that influence the usage behavior of Bank XYZ mobile banking. Alleged factors that can influence mobile banking usage behavior are usage intentions and personal innovativeness. There are alleged factors that can affect customer usage intentions, such as perceived usefulness, perceived ease of use, perceived risk, and perceived compatibility. The population of this study is the difference between the target active users and the achievement of active users using mobile banking at Bank XYZ in region IV/Jakarta 2. Next, 400 Bank XYZ mobile banking users became the sample size based on calculation of the Slovin technique. The four hundred samples were selected based on criteria including customers who have been registered as Bank XYZ mobile banking users and transaction frequency. Furthermore, data was collected by filling out questionnaires that were distributed online. The statistical analysis used is SEM (Structural Equation Model) using SmartPLS. The results showed that perceived usefulness, perceived ease of use, perceived risk, and perceived compatibility had a significant effect on the intention to use mobile banking at Bank XYZ. Personal innovativeness has a significant effect on mobile banking usage behavior, and mobile banking usage intention has a significant effect on Bank XYZ mobile banking usage behavior. Some forms of managerial implications that can be done by the organizer are that Bank XYZ can increase actual usage based on the findings of this study by providing stimuli such as first actively developing new features in mobile banking technology products oriented to the diversity of work of customers; second, focusing on the fourth stimulus of perceived because it continuously forms an intention of use that will eventually become an actual act of use.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/137403
Appears in Collections:MT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leo Candra Kirana_K1501221007_Cover, Ringkasan, Summary, Daftar isi dll.pdf
  Restricted Access
Cover1.36 MBAdobe PDFView/Open
Leo Candra Kirana_K1501221007_Full Tesis.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.