Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/135322
Title: Literasi Digital dan Pemanfaatan Media Online oleh Pelaku Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (Kasus di Desa Gunung Putri, Kecamatan Gunung Putri, Kabupaten Bogor, Provinsi Jawa Barat)
Other Titles: Digital Literacy and Online Media Utilization by Micro, Small, and Medium Enterprises Actors (Case in Gunung Putri Village, Gunung Putri Subdistrict, Bogor Regency, West Java Province)
Authors: Lubis, Djuara P.
Fatih, Bagas Alfie Maulana
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Literasi Digital dan Pemanfaatan Media Online oleh Pelaku Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (Kasus di Desa Gunung Putri, Kecamatan Gunung Putri, Kabupaten Bogor, Provinsi Jawa Barat). Dibimbing oleh DJUARA P. LUBIS Perkembangan teknologi yang memunculkan media baru berbasis koneksi internet membuat UMKM harus beradaptasi dalam mengembangkan usahanya serta didorong memiliki literasi digital yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi literasi digital pemanfaatan media online oleh pelaku UMKM. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif menggunakan kuesioner serta penelitian kualitatif melalui wawancara mendalam. Penelitian ini melibatkan 73 responden yang merupakan pelaku UMKM di Desa Gunung Putri dan dipilih menggunakan teknik Accidental/Convenience Sampling. Hasil penelitian menunjukkan terdapat beberapa faktor yang berhubungan signifikan dengan pemanfaatan media online oleh pelaku UMKM yaitu aspek-aspek pada literasi digital, pendidikan terakhir, usia pelaku UMKM, kepemilikan gawai, biaya produksi, dan dukungan BUMDes. Kemudian, hasil penelitian ini juga menunjukkan adanya hubungan positif dan signifikan antara frekuensi akses media online (aspek sosial) berkorelasi positif dengan kinerja UMKM, serta frekuensi dan durasi akses media online dalam aspek ekonomi berkorelasi positif dengan kinerja UMKM
Digital Literacy and Online Media Utilization by Micro, Small, and Medium Enterprises Actors (Case in Gunung Putri Village, Gunung Putri Subdistrict, Bogor Regency, West Java Province). Supervised by DJUARA P. LUBIS The development of technology that gives rise to new media based on internet connections makes MSMEs must adapt in developing their businesses and are encouraged to have good digital literacy. This study aims to identify the digital literacy of online media utilization in MSME actors. The method used is a quantitative method using a questionnaire and qualitative research through in-depth interviews. This study involved 73 respondents who were MSME players in Gunung Putri Village and were selected using the Accidental / Convenience Sampling technique. The results showed that there are several factors that are significantly related to the use of online media in MSME actors, including aspects of digital literacy, latest education, age of MSME actors, gadget ownership, production costs, and BUMDes support. Then, the results of this study also show a positive and significant relationship between the frequency of online media access (social aspects) positively correlates with MSME performance, and the frequency and duration of online media access in economic aspects positively correlates with MSME performance.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/135322
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover465.26 kBAdobe PDFView/Open
I34190061_Bagas Alfie Maulana Fatih.pdf
  Restricted Access
Fullteks6.98 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran969.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.