Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/134918
Title: Efektivitas Media Sosial @kebunraya_id sebagai Media Komunikasi Pemasaran Ekowisata Kebun Raya Bogor
Other Titles: The Effectiveness of Social Media @Kebunraya_Id as Ecotourism Marketing Communication Media Bogor Botanical Garden
Authors: Riyanto, Sutisna
Aulia, Titania
Husein, Nada Mufidah
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Seiring berkembangnya teknologi dan internet di Indonesia memunculkan media-media baru dalam media promosi salah satunya adalah media sosial. Media promosi digunakan pada berbagai bidang usaha salah satunya pada bidang pariwisata khususnya ekowisata yang merupakan wisata alam berbasis pendidikan dan berkelanjutan, sehingga diperlukannya media promosi yang efektif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis efektivitas media sosial @kebunraya_id sebagai media komunikasi pemasaran ekowisata di Kebun Raya Bogor. Metode yang digunakan adalah analisis data primer dan sekunder dengan pendekatan kuantitatif yang didukung oleh data kualitatif. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik accidental sampling dengan jumlah responden sebanyak 50 orang yang merupakan pengunjung Kebun Raya Bogor. Hasil penelitian menunjukan media sosial @kebunraya_id tergolong cukup efektif sebagai media komunikasi pemasaran dengan rataan skor yang cukup tinggi yaitu 2,97 dalam skala 1-4. Faktor-faktor yang berhubungan dengan efektivitas media sosial @kebunraya_id, yaitu karakteristik media sosial berhubungan nyata dengan action dan share, serta keterdedahan media sosial yang berhubungan nyata dengan attention, interest, search, dan share.
Along with the development of technology and the internet in Indonesia, new media have emerged in promotional media, one of which is social media. Promotional media is used in various business fields, one of which is in the field of tourism, especially ecotourism which is an education-based and sustainable nature tourism, so that effective promotional media is needed. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of social media @kebunraya_id as an ecotourism marketing communication media at the Bogor Botanical Garden. The method used is primary and secondary data analysis with a quantitative approach supported by qualitative data. The sampling technique used is accidental sampling technique with a total of 50 respondents who are visitors to the Bogor Botanical Garden. The results showed that social media @kebunraya_id is quite effective as a marketing communication medium with a fairly high average score of 2.97 on a scale of 1-4. Factors related to the effectiveness of social media @kebunraya_id, namely social media characteristics are significantly related to action and share, as well as social media discoverability which is significantly related to attention, interest, search, and share.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/134918
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Final_Skripsi_Nada Mufidah Husein_I34180007 COVER.pdf
  Restricted Access
Cover342.02 kBAdobe PDFView/Open
I34180007_Nada Mufidah Husein.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.13 MBAdobe PDFView/Open
LAMPIRAN.pdf
  Restricted Access
Lampiran951.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.