Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/133202
Title: Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Kopikuni di Kota Medan
Other Titles: Analysis of the Level of Consumer Satisfaction of Kopikuni in Medan City
Authors: Abdullah, Asaduddin
Hamidah, Hamidah
Issue Date: 2023
Publisher: IPB University
Abstract: Perkembangan kedai kopi di Kota Medan yang semakin meningkat mengakibatkan persaingan yang ketat antar kedai kopi. Kopikuni merupakan salah satu usaha yang bersaing dalam industri kedai kopi. Cara yang dapat dilakukan Kopikuni agar dapat mempertahankan konsumen yaitu dengan memberikan produk dan pelayanan terbaik untuk konsumen. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi karakteristik konsumen, mengidentifikasi proses pengambilan keputusan pembelian konsumen, dan menganalisis tingkat kepuasan konsumen. Jumlah responden pada penelitian ini yaitu 95 responden dine-in dan 30 responden takeaway. Metode pengolahan data yang digunakan yaitu analisis deskriptif, Customer Satisfaction Index (CSI), dan Importance Performance Analysis (IPA). Karakteristik konsumen Kopikuni secara umum merupakan mahasiswa dengan rentang usia 17-25 tahun. Pada proses pengambilan keputusan pembelian konsumen Kopikuni memiliki tujuan untuk berkumpul dengan teman atau keluarga dan untuk membeli kopi. Berdasarkan hasil analisis CSI didapatkan nilai kepuasan konsumen Kopikuni yaitu 83.20 dan 84.10 persen. Berdasarkan analisis IPA, kecepatan penyajian, ketersediaan wifi, harga yang ditawarkan, dan ketersediaan tempat parkir menjadi prioritas utama dalam perbaikan kinerja atribut Kopikuni. Kata kunci: CSI, IPA, kepuasan konsumen, kopikuni
The increasing development of coffee shops in Medan City has resulted in intense competition between coffee shops. Kopikuni is one of the competing businesses in the coffee shop industry. The way that Kopikuni can retain consumers is by providing the best products and services to consumers. The purpose of this research is to identify consumer characteristics, identify the consumer purchasing decision making process, and analyze the level of consumer satisfaction. The number of respondents in this study was 95 dine-in respondents and 30 takeaway respondents. The data processing methods used are descriptive analysis, Customer Satisfaction Index (CSI), and Importance Performance Analysis (IPA). The general characteristics of Kopikuni consumers are students aged 17-25 years. In the purchasing decision making process, Kopikuni consumers have the aim of gathering with friends or family and buying coffee. Based on the results of the CSI analysis, the Kopikuni consumer satisfaction scores were 83.20 and 84.10 percent. Based on IPA analysis, serving speed, wifi availability, prices offered, and parking space availability are the main priorities in improving the performance of Kopikuni attributes. Keywords: CSI, customer satisfaction, IPA, kopikuni
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/133202
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
K14190015_Hamidah_Skripsi - Hamidah --signed (1).pdf
  Restricted Access
Full Text3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.