Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/133202
Title: | Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Kopikuni di Kota Medan |
Other Titles: | Analysis of the Level of Consumer Satisfaction of Kopikuni in Medan City |
Authors: | Abdullah, Asaduddin Hamidah, Hamidah |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Perkembangan kedai kopi di Kota Medan yang semakin meningkat
mengakibatkan persaingan yang ketat antar kedai kopi. Kopikuni merupakan salah
satu usaha yang bersaing dalam industri kedai kopi. Cara yang dapat dilakukan
Kopikuni agar dapat mempertahankan konsumen yaitu dengan memberikan produk
dan pelayanan terbaik untuk konsumen. Tujuan penelitian ini adalah untuk
mengidentifikasi karakteristik konsumen, mengidentifikasi proses pengambilan
keputusan pembelian konsumen, dan menganalisis tingkat kepuasan konsumen.
Jumlah responden pada penelitian ini yaitu 95 responden dine-in dan 30 responden
takeaway. Metode pengolahan data yang digunakan yaitu analisis deskriptif,
Customer Satisfaction Index (CSI), dan Importance Performance Analysis (IPA).
Karakteristik konsumen Kopikuni secara umum merupakan mahasiswa dengan
rentang usia 17-25 tahun. Pada proses pengambilan keputusan pembelian
konsumen Kopikuni memiliki tujuan untuk berkumpul dengan teman atau keluarga
dan untuk membeli kopi. Berdasarkan hasil analisis CSI didapatkan nilai kepuasan
konsumen Kopikuni yaitu 83.20 dan 84.10 persen. Berdasarkan analisis IPA,
kecepatan penyajian, ketersediaan wifi, harga yang ditawarkan, dan ketersediaan
tempat parkir menjadi prioritas utama dalam perbaikan kinerja atribut Kopikuni.
Kata kunci: CSI, IPA, kepuasan konsumen, kopikuni The increasing development of coffee shops in Medan City has resulted in intense competition between coffee shops. Kopikuni is one of the competing businesses in the coffee shop industry. The way that Kopikuni can retain consumers is by providing the best products and services to consumers. The purpose of this research is to identify consumer characteristics, identify the consumer purchasing decision making process, and analyze the level of consumer satisfaction. The number of respondents in this study was 95 dine-in respondents and 30 takeaway respondents. The data processing methods used are descriptive analysis, Customer Satisfaction Index (CSI), and Importance Performance Analysis (IPA). The general characteristics of Kopikuni consumers are students aged 17-25 years. In the purchasing decision making process, Kopikuni consumers have the aim of gathering with friends or family and buying coffee. Based on the results of the CSI analysis, the Kopikuni consumer satisfaction scores were 83.20 and 84.10 percent. Based on IPA analysis, serving speed, wifi availability, prices offered, and parking space availability are the main priorities in improving the performance of Kopikuni attributes. Keywords: CSI, customer satisfaction, IPA, kopikuni |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/133202 |
Appears in Collections: | UT - Business |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
K14190015_Hamidah_Skripsi - Hamidah --signed (1).pdf Restricted Access | Full Text | 3.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.