Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/122013
Title: Inspeksi Teknologi Virtual Reality Menuju Metaverse Terhadap Implementasi Pembelajaran di Bidang Veterinary dan Livestock-Farming
Authors: Asfarian, Auzi
Ramadhan, Dean Apriana
Palentino, Reru Dharmastiawan
Issue Date: 2023
Publisher: IPB University
Abstract: Inovasi pembelajaran mengalami kemajuan melalui teknologi imersif yang terus diekspansi termasuk teknologi virtual reality. Kedokteran hewan dan peternakan memiliki potensi dalam implementasi teknologi imersif pada proses pembelajarannya. Studi ini menelaah kajian terdahulu terhadap aplikasi untuk pembelajaran kedokteran hewan dan peternakan. Metode penelitian ini menggunakan teknik Systematic Literature Review dengan kerangka Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. Hasil review menunjukkan bahwa materi pembelajaran dan elemen desain metaverse masih terdapat celah dan kekurangan dalam hal interaksi serta pengalaman yang didapat peserta didik pada penerapan saat ini dibandingkan dengan pendidikan metaverse yang memiliki struktur yang utuh dan kompleks. Konsep dari konten dan desain pembelajaran masih pada tingkat yang belum matang, sehingga memerlukan perancangan jangka panjang secara komprehensif yang memenuhi elemen-elemen pembelajaran yang sesuai.
Learning innovation is progressing through immersive technologies that continue to be expanded including virtual reality technology. Veterinary medicine and animal husbandry have the potential to implement immersive technology in the learning process. This study reviews previous studies on applications for learning veterinary medicine and animal husbandry. This research method uses the Systematic Literature Review technique with the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses framework. The results of the review show that the learning materials and design elements of the metaverse still have gaps and shortcomings in terms of interaction and experience gained by students in the current application compared to metaverse education which has a complete and complex structure. The concept of learning content and design is still at an immature level, requiring a comprehensive long-term design that meets the appropriate learning elements.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/122013
Appears in Collections:UT - Computer Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover396.27 kBAdobe PDFView/Open
G64190041_Reru Dharmastiawan Palentino.pdf
  Restricted Access
Fullteks1.27 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran431.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.