Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/117498Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.advisor | Falatehan, A. Faroby | - |
| dc.contributor.advisor | Sjaf, Sofyan | - |
| dc.contributor.author | Nugroho, Danang Aria | - |
| dc.date.accessioned | 2023-05-11T06:35:09Z | - |
| dc.date.available | 2023-05-11T06:35:09Z | - |
| dc.date.issued | 2023-05 | - |
| dc.identifier.citation | Journal Title = International Journal of Progressive Sciences and Technologies, Journal Abbreviated Title = IJPSAT, Journal Volume = 37, Journal Issue Number = 2, Journal Issue Date = March 2023 Paginatioan = 315-325 | id |
| dc.identifier.issn | 2509-0119 | - |
| dc.identifier.uri | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/117498 | - |
| dc.description.abstract | Pendidikan merupakan sektor yang sangat penting dan harus diutamakan demi tercapainya tujuan nasional yaitu mencerdaskan kehidupan bangsa, yang tentunya akan diikuti oleh peningkatan sumberdaya manusia yang berkualitas menuju pembangunan nasional yang berkelanjutan. Dalam memajukan pendidikan salah satu peran penting Perguruan Tinggi adalah memberikan kontribusi bagi lingkungan sekitar melalui kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat. IPB sebagai lembaga pendidikan diharapkan dapat memberikan dampak yang positif bagi warga sekitar kampus yang berada di desa dan kelurahan lingkar kampus yang juga merupakan desa binaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mengelompokkan tingkat angka partisipasi kasar (APK) jenjang Sekolah Dasar (SD) hingga Sekolah Menengah Atas (SMA) di desa sekitar kampus IPB, menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pendidikan dan persepsi masyarakat di desa-desa sekitar kampus IPB Dramaga. Responden pada penelitian ini sebanyak 174 yang terlibat dalam penelitian ini berasal dari 12 desa di sekitar kampus IPB. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan pencatatan dokumen. data sekunder yang digunakan dalam penelitian ini meliputi data presisi dari Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat IPB dan sumber data lainnya. Alat analisis yang digunakan adalah statistik deskriptif, K-Means cluster untuk klasterisasi, CHAID untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pendidikan dan house model untuk rekomendasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat APK di 12 desa/kelurahan lingkar Kampus IPB secara umum angka partisipasi kasar tertinggi adalah jenjang SMP. Hasil klasterisasi didapatkan tiga klaster yaitu klaster satu dengan nilai APK SD dan APK SMA lebih rendah dari rata-rata dan nilai APK SMP lebih tinggi dari rata-rata terdiri dari empat desa, klaster dua dengan nilai rata-rata APK SD lebih tinggi dari rata-rata sedangkan APK SMP dan SMA lebih rendah dari rata-rata terdiri dari dua desa dan klaster tiga dengan nilai rata-rata APK SD lebih rendah dari rata-rata dan APK SMP dan SMA lebih tinggi dari rata-rata terdiri dari enam desa. Adapun faktor yang mempengaruhi motivasi pendidikan penduduk di lingkar kampus IPB adalah kepentingan ijasah sebagai syarat administrasi untuk mendapatkan pekerjaan, jumlah tanggungan, pendapatan keluarga, dan pendidikan bapak. Pengelompokan dapat diklasifikasikan menjadi delapan kelompok. Selanjutnya persepsi masyarakat terhadap peran IPB dalam meningkatkan pendidikan masyarakat sekitar lingkar kampus IPB adalah melalui kejar paket gratis dan beasiswa. Secara umum masih banyak yang belum mengetahui kegiatan IPB. Adapun bentuk kegiatan yang paling banyak diketahui adalah pelatihan dan penyuluhan dengan tanggapan paling banyak hanya mengetahui. Pihak yang paling besar terlibat adalah mahasiswa dengan sumber informasi dari IPB secara langsung dan media informasi melalui handphone dan selebaran. Kata Kunci: Angka Partisipasi Kasar, IPB, Pendidikan, Pengabdian kepada Masyarakat | id |
| dc.description.abstract | Education is a very important sector and must be prioritized in order to achieve the national goal of educating the nation's life, which of course will be followed by an increase in quality human resources towards sustainable national development. In promoting education, one of the important roles of higher education is to contribute to the surrounding environment through community service. IPB University as a State Education Institution is expected to have a positive impact on residents around the campus in villages and villages around the campus which are also target villages. The purpose of this study is to analyze and group the gross participation rate (APK) level of elementary to high school levels in villages around the IPB campus, analyze factors that affect education and community perceptions in villages around the IPB Dramaga campus. The respondents in this study were 174 involved in this study from 12 villages around the IPB campus. Data collection using questionnaires and document recording. Secondary data used in this study include precision data from Institution of Research and Community Services IPB and other data sources. The analytical tools used are descriptive statistics, K-Means cluster for clustering, CHAID to analyze factors affecting Education and house model for recommendations. The results explained that the level of Gross Participation Rate in 12 villages around the IPB Campus in general the highest gross enrollment rate was at the Junior High School level. The results of the classification were obtained by 3 clusters, namely cluster 1 with APK elementary school and APK high high school values lower than the average and APK junior high school scores higher than the average consisting of 4 villages, cluster 2 with an average APK elementary school value higher than the average while junior high school and senior high school APK lower than the average consisting of 2 villages and cluster 3 with an average value the APK elementary school is lower than the average and the junior high and APK senior high school is higher than the average consisting of 6 villages. What factors affect the educational motivation of residents around the IPB campus are the importance of a diploma as an administrative requirement to get a job, the number of dependents, family income, and the father's education. Grouping can be classified into 8 (eight) groups. Public perception of IPB's role in improving community education around the IPB campus circle is through pursuing free packages and scholarships. In general, there are still many who do not know the activities of IPB. The most widely known forms of activity are training and counseling with the most responses only knowing. The biggest parties involved are students with information sources from IPB directly and information media through handphone and leaflets. Keywords: Gross Participation Rate, IPB, Education, Community Service | id |
| dc.language.iso | id | id |
| dc.publisher | IPB University | id |
| dc.title | Analisis Peran Kampus IPB dalam Peningkatan Angka Partisipasi Kasar di Desa dan Kelurahan Lingkar Kampus | id |
| dc.title.alternative | Analysis of the Role of IPB Campus in Increasing Gross Participation Rate in Villages and Villages of Campus Circle | id |
| dc.type | Thesis | id |
| dc.subject.keyword | Angka Partisipasi Kasar, IPB, Pendidikan, Pengabdian kepada Masyarakat | id |
| Appears in Collections: | MT - Economic and Management | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Full teks.pdf Restricted Access | Full teks | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
| Cover.pdf Restricted Access | Cover | 494.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
| Lampiran.pdf Restricted Access | Lampiran | 1.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.