Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114958
Title: Analisis Beban Kerja Dalam Menentukan Jumlah Optimal Guru Pada Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Berastagi
Authors: Sayekti, Andita
Ginting, Gresia
Issue Date: 2022
Publisher: IPB University
Abstract: Manajemen Sumber Daya Manusia merupakan komponen yang dibutuhkan dalam suatu organisasi untuk keberlangsungan dan kesuksesan suatu organisasi. Guru dinyatakan sebagai salah satu pendidik yang mengajar siswa dengan rasio perbandingan 1:20. Penelitian ini memiliki rumusan masalah berupa bagaimana tingkatan beban kerja seorang guru yang mengajar dalam era pandemi dengan jumlah guru yang mengajar memiliki perbandingan 1 : 25 dengan siswa yang akan di ajarkan. Penelitian ini ditujukan untuk guru yang berstatus Pegawai Negeri Sipil yang mengajar mata pelajaran matematika, ilmu pengetahuan alam, ilmu pengetahuan sosial, bahasa, dan umum. Metode penarikan sampel yang digunakan berupa sampling jenuh dengan seluruh populasi menjadi sampel. Penelitian ini menggunakan metode analisis beban kerja dan FTE berdasarkan Permenpan RB Nomor 1 Tahun 2020. Hasil dari perhitungan menunjukkan bahwa bebrapa guru dalam mata pelajaran mengalami beban kerja yang overload dan underload sehingga dibutuhkan penambahan atau pengurangan guru pada beberapa bagian mata pelajaran. Pada kondisi aktual dapat ditemukan guru honor yang mengajar pada beberapa mata pelajaran, sehingga dapat dilakukan penyesuaian penambahan dengan jumlah guru honor yang ada.
Workload Analysis In Determining The Optimal Number of Teachers In High School 1 Berastagi. Human resource management is a component needed in an organization for the sustainability and success of an organization. The teacher is stated to be one of the educators who teach students with a ratio of 1:20. This study has a problem formulation in the form of how the level of the workload of a teacher who teaches in the pandemic era with the number of teachers who teach has a ratio of 1: 25 with the students to be taught. This research is intended for teachers who have the status of Civil Servants who teach subjects in mathematics, natural sciences, social sciences, languages, and general. The sampling method used is in the form of saturated sampling with the entire population being a sample. This research uses workload and FTE analysis methods based on Permenpan RB Number 1 of 2020. The results of the calculations show that some teachers in subjects experience overload workload and underload workload so it is necessary to add or subtract teachers in some parts of the subject. In the actual condition, there can be found honorary teachers who teach several subjects, so adjustments can be made to the addition of the number of existing honor teachers. Keywords: Employee Needs Analysis, Full Time Equivalent (FTE), Human Resource Management, Workload Analysis
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114958
Appears in Collections:UT - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
H24180030_Gresia Vani Br Ginting-1.pdf
  Restricted Access
Cover2.45 MBAdobe PDFView/Open
H24180030_Gresia Vani Br Ginting.pdf
  Restricted Access
Fulltext7.92 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.