Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/113935
Title: Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Petani Sayuran Bermitra dengan PT Simply Fresh Organic di Kecamatan Cugenang Kabupaten Cianjur
Other Titles: Factors Influencing Vegetable Farmers' Decisions to Partner with PT Simply Fresh Organic in Cugenang District, Cianjur Regency
Authors: Priatna, Wahyu Budi
Tinaprilla, Netti
Marito, Sinta
Issue Date: 23-Aug-2022
Publisher: IPB University
Abstract: Kemitraan umumnya terbentuk ketika ada kesepakatan untuk bekerjasama yang akan menghasilkan pekerjaan yang lebih baik, dibandingkan dengan bekerja sendiri. Kesepakatan tersebut dapat membantu pihak yang bermitra dalam menggapai tujuannya yang diinginkan. Adapun pengertian kemitraan adalah kerjasama karena adanya keterkaitan dalam usaha, baik secara langsung maupun dengan tidak langsung, menerapkan prinsip memerlukana satu sama lain, adanya kepercayaan, saling memperkuat dan berbagi keuntungan yang akan dihasilkan yang melibatkan pengusaha menengah, pengusaha besar, dan pengusaha kecil. Kemitraan terbentuk karena adanya keterbatas-keterbatasan pada pihak usaha kecil. Namun, permasalahannya tidak semua kemitraan memberikan manfaat dan solusi yang baik untuk petani kecil yang bermitra. Sehingga kemitraan yang dijalankan tersebut tidak berjalan dengan semestinya. Salah satu kemitraan usaha yang ada dimasyarakat adalah kemitraan usaha pertanian yang berorientasi agribisnis. Adapun perusahaan yang melakukan kemitraan di bidang agribisnis adalah PT Simply Fresh Organic dengan petani sayuran organik di Kecamatan Cugenang Kabupaten Cianjur. Petan mitra sayuran mendapatkan jaminan pasar, pembinaan dan sarana produksi dari perusahaan mitra, kemudian hasil panen sayuran dipasok ke perusahaan untuk dilakukan pengemasan dan pemberian label organik. Tujuan yang akan diteliti adalah menganalisis pola kemitraan yang terbentuk antara petani sayuran sebagai perwujudan dalam menjalankan usaha kemitraan yang kuat, adil dan memberikan pembinaan kepada petani mitra. Selanjutnya akan dilihat tingakat derajat kemitraan yang dijalani oleh perusahaan dengan petani mitra untuk dapat menjadi evaluasi perbaikan dalam menjalani kemitraan tersebut. Menganalis faktor-faktor yang menjadi keputusan petani bermitra dan yang terakhir melihat pendapatan antara petani mitra dengan non mitra Kesimpulan dari penelitian, Adapun pola kemitraan yang terjalin antara petani mitra sayuran dengan PT Simply Fresh Organic adalah pola kemitraan Inti Plasma. Dimana petani mitra berkewajiban untuk memasok sayurannya ke perusahaan mitra sesuai dengan standar dan mutu yang telah disepakati sebelumnya. Sedangkan perusahaan menyediakan sarana produksi, pembinaan dan jaminan pasar yang pasti. Derajat kemitraan berada pada kategori prima utama. Selanjutnya, faktor yang yang memiliki pengaruh terhadap petani memutuskan untuk menjalin kemitraan adalah pendidikan dan frekuensi mengikuti penyuluhan. Adapun hasil pendapatan petani mitra dari usahatani sayurannya lebih besar dibandingkan dengan petani non mitra.
Partnerships are typically created when it is agreed that working together will produce better work than working alone. Partners may benefit from the agreement in achieving their desired objectives. A partnership is defined as a type of business cooperation between large or medium-sized business owners and small business owners that includes coaching and development and is based on the principles of mutual need, mutual strengthening, and mutual benefit. Small businesses' constraints lead to the formation of partnerships. The issue is that not all partnerships offer small farmers who partner with them advantages and useful solutions. resulting in improper operation of the partnership. An agricultural business partnership with an emphasis on agribusiness is one of the community's current business partnerships. One of the key tools for fostering just and sustainable, mutual need, benefit, and strengthened harmony between agribusiness actors is business partnerships. PT Simply Fresh Organic is one of the businesses that has alliances with organic vegetable growers in Cianjur Regency's Cugenang District. Vegetable crops are supplied to the company for packaging and organic labeling after the partner farmers for partner companies receive market guarantees, guidance, and production facilities. The purpose of this study is to determine the pattern of partnerships formed between partner farmers of organic vegetables as a manifestation of running a strong, fair partnership business and providing guidance to partner farmers, then it will be seen the degree of partnership between the company and partner farmers to become evaluation of improvements in carrying out the partnership. Next, we will analyze the factors that make the decision of partnered farmers and the last one will look at the income between partner farmers and non-partners. The results of the study said that the partnership pattern between vegetable partner farmers and PT Simply Fresh Organic was the Inti Plasma partnership. Where partner farmers are obliged to supply their vegetables to partner companies in accordance with previously agreed standards and quality. Meanwhile, the company provides production facilities, guidance and a definite market guarantee. The degree of partnership is in the main prime category. Furthermore, a significant factor in the decision of farmers to partner is education and the frequency of attending extension services. Finally, the income of partner farmers is greater than that of non-partner farmers Keywords: Partnerships, farmer partner, income
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/113935
Appears in Collections:MT - Economic and Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover353.2 kBAdobe PDFView/Open
H351180031_Sinta Marito.pdf
  Restricted Access
Fulltext720.42 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran209.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.