Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/111258
Title: Strategi Pengambangan Usaha Kecil dan Menengah Toko Kain Aero Textile di Kota Bogor
Other Titles: Strategy for Development of Small and Medium Enterprises of Aero Textile Textiles Stores in Bogor City
Authors: Hubeis, Musa
Ridwan, Robby
Issue Date: 2022
Publisher: IPB University
Abstract: Usaha Kecil dan Menengah (UKM) merupakan bidang usaha potensial dalam pengembangan ekonomi nasional, yang ditunjukkan kontribusinya 57,8% terhadap Pendapatan Domestik Bruto (PDB). Namun dalam pengembangannya menemui berbagai kendala baik teknis maupun non teknis. Dalam hal ini, UKM pada sektor riil pada sektor tektstil ditemui masalah seperti modal yang terbatas, tenaga kerja berasal dari anggota keluarga dan atau masyarakat sekitar, dan pemilik atau pengelola industri biasanya kepala rumah tangga atau anggota keluarganya. Dalam penelitian ini, diteliti salah satu UKM dibidang tekstil, yaitu Aero Textile. Aero Textile merupakan usaha yang beroperasi pada tahun 2020 dengan lokasi di Jl. Lodaya I No.4, RT.03/RW.01, Babakan, Kecamatan Bogor Tengah, Kota Bogor, Jawa Barat. Penelitian yang dilakukan ini bertujuan mengidentifikasi faktor internal dan eksternal usaha dengan Business Model Canvas (BMC), dan menganalisis strategi dengan metode Strength, Weakness, Opportunity, dan Threat. (SWOT) untuk melihat persaingan dengan usaha sejenis di Kota Bogor, dan menyusun strategi yang dilakukan oleh Aero Textile kedepannya. Penelitian ini menggunakan Teknik sampling tidak acak (non-probability sampling), yaitu sensus terhadap empat informan diperusahaan tersebut (pemilik dan pekerja). Teknik analisis data yang digunakan adalah pendekatan deskriptif, Teknik BMC dan SWOT. Hasil penelitian ini adalah strategi yang diprioritaskan dalam pemasaran melalui digital marketing dengan menggunakan diskon paket sebagai bentuk promosi yang dijalankan, maka pada BMC Aero Textile dilakukan pembaharuan pada dua unsur bisnis berikut, yaitu aktivitas kunci dan hubungan pelanggan
Small and Medium Enterprises (SMEs) are potential business sector for developing the national economy, which is shown to have contributed 57.8% to Gross Domestic Product (GDP). However, in its development, SMEs ecountered various obstacles, both technical and non-technical. In this case, SMEs in real sector encounter problems such as very limited capital, labor comes from family members and / or the surrounding community, and the owner or manager of the industry is usually the head of the household of family member. In this study case, one of SMEs in the textile sector be studied which is Aero Textile. Aero Textile operates in 2020 with location on Jl. Lodaya I No.4 RT.03/RW.01, Babakan, Central Bogor District, Bogor City, West Java. This research aims to identify internal and external business factors with a Business Model Canvas (BMC), and analyse the strategies using the methods of Strength, Weakness, Opportunity, and Threat (SWOT). To see the business competition with similar businesses in Bogor City, and provide recommendations for future strategies for Aero Textile. This study use non probability sampling technique, namely census from all informants in the company (owners and worker). The data analysis technique that be used are a descriptive approach, BMC, and SWOT techniques. The result of this research is the strategy that is prioritized in marketing through digital marketing by using bundle discounts as a form of promotion that is carried out, then at BMC Aero Textile it is carried out on the following two business matters, namely key activities and customer relations
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/111258
Appears in Collections:UT - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover2.27 MBAdobe PDFView/Open
H24170104_Robby Ridwan.pdf
  Restricted Access
Fullteks2.53 MBAdobe PDFView/Open
lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.