Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/108756
Title: Analisis Persepsi Nasabah dan Manfaat Ekonomi Pengelolaan Bank Sampah (Studi Kasus : Bank Sampah Malaka Sari, Jakarta Timur)
Authors: Fauzi, Akhmad
Osmaleli
Gaol, Gryshelda
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Salah satu alternatif dari pengelolaan sampah berbasis masyarakat yang dilakukan pemerintah adalah program bank sampah. Program ini diharapkan dapat meningkatkan kesadaran masyarakat akan pentingnya lingkungan hidup yang bersih dan sehat serta dapat membuat sampah menjadi barang yang memiliki nilai ekonomi. Bank Sampah Malaka Sari merupakan Bank Sampah pertama yang terdapat di DKI Jakarta dan merupakan bank sampah yang mengalami penutupan sementara untuk mengurangi penyebaran virus COVID-19 pada tahun 2020. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis persepsi nasabah aktif menggunakan analisis skala likert, mengestimasi manfaat ekonomi menggunakan analisis pendapatan, mengestimasi besaran share pendapatan nasabah aktif dengan analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukan bahwa persepsi nasabah aktif terhadap pengelolaan Bank Sampah Malaka Sari sangat baik. Manfaat ekonomi yang dihasilkan dari pengelolaan Bank Sampah Malaka Sari bernilai positif, yaitu pada tahun 2019 sebesar Rp 5.421.303 dan tahun 2020 sebesar Rp 2.762.758. Besaran share pendapatan yang dihasilkan nasabah dari menabung di bank sampah setiap bulan pada tahun 2019 1,33% dan tahun 2020 sebesar 1,11%, persentase ini menurun karena operasional Bank Sampah Malaka Sari berhenti sementara karena pandemi COVID-19.
Waste bank program is one of the communit based waste management system. This program is expected to increase public awareness of the importance of a clean and healthy environment and can turn waste into goods that have economic value. The Malaka Sari Waste Bank is the first Waste Bank in DKI Jakarta and is a waste bank that is temporarily closed to reduce the spread of the COVID-19 virus in 2020. This study aims to analyze the perception of active customers using Likert scale analysis, estimate the economic benefits using analysis income, estimating the size of the share of active customers' income with descriptive analysis. The results showed that the perception of active customers on the management of the Malaka Sari Waste Bank was very good. The economic benefits generated from the management of the Malaka Sari Waste Bank are positive, amounted in 2019 is Rp. 5.421.303 and in 2020 is Rp. 2.762.758. The amount of revenue sharing generated by customers from savings in waste banks every month in 2019 was 1,33% and in 2020 by 1,11%, this percentage decreased because the operations of the Malaka Sari Waste Bank were temporarily suspended due to the COVID-19 pandemic.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/108756
Appears in Collections:UT - Resources and Environmental Economic

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover638.44 kBAdobe PDFView/Open
Fullteks.pdf
  Restricted Access
Fullteks1.5 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.