Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/108331
Title: Perancangan Purwarupa (Prototype) Saluran Pemasaran Digital: ‘Kans’ Sebagai Niaga Elektronik (E-Commerce) Kerupuk Mentah Di Indonesia
Other Titles: Prototype Design of Digital Marketing: 'Kans' as E-Commerce Raw Crackers in Indonesia
Authors: Winoto, Joyo
Rahmana, Adhitya
Deskani, Vesti Mia Yuma
Issue Date: 11-Aug-2021
Publisher: IPB University
Abstract: Perkembangan pasar kerupuk selalu memiliki peluang untuk berkembang ditambah dengan pesatnya pengaruh digital dalam mempengaruhi lingkungan bisnis, menjadikan peluang usaha yang menjanjikan bukan hanya bagi industri pengolahan saja tapi juga industri perdagangan besar eceran. Namun hal itu, tidak didukung dengan platform yang memberikan kemudahan akses pembelian kerupuk mentah. Hal ini dapat diatasi dengan platform khusus berbelanja kerupuk mentah yang dirancang menggunakan kanvas model bisnis dengan metode customer discovery. Tujuan dari penelitian ini adalah mengidentifikasi permasalahan yang dihadapi konsumen, mengetahui pandangan konsumen terhadap saluran pemasaran dan niaga elektronik perusahaan, merumuskan model bisnis yang tepat untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi konsumen, dan merancang purwarupa yang sesuai dengan preferensi konsumen. Hasil penelitian yang didapat adalah Business Model Canvas terverifikasi dan purwarupa yang dikembangkan menjadi Minimum Viable Product berbasis situs web dengan merek dagang Kans. Kans hadir sebagai niaga elektronik yang mampu membantu menyelesaikan permasalahan konsumen dalam pemenuhan kebutuhan kerupuk mentah.
The development of cracker market has an opportunity to grow coupled with rapid digital in influencing business environment, and gives business opportunities not only for processing industry but also for retail wholesale trade industry. However, this is not supported by a platform that provides access to purchasing raw crackers. This can be overcome with a special platform designed by business model canvas with the customer discovery method. The purpose of this study is to identify the problems faced by consumers, to find out the consumer's views on the company's marketing channels and e-commerce, to formulate the right business model to solve the problems faced by consumers, and to design prototype according to consumer preferences. The results of this study is a verified BMC and prototype that was developed into a website-based Minimum Viable Product named Kans. Kans is comes as an e-commerce that is able to solve the consumer problems in meeting the needs of raw crackers.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/108331
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pernyataan, Abstrak, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover2.18 MBAdobe PDFView/Open
K14170010_Vesti Mia Yuma Deskani.pdf
  Restricted Access
Fullteks3.34 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.