Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/107320
Title: Pengaruh Konsep Diri dan Pengetahuan Pembelian Terhadap Kerentanan Konsumen Pengguna E-commerce
Other Titles: The Influence of Self-Concept and Purchasing Knowledge toward Consumer Vulnerability of E-Commerce Users
Authors: Yuliati, Lilik Noor
Anjani, Nur
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Kehadiran e-commerce memberikan banyak kemudahan dalam berbelanja, namun tidak dapat dipungkiri konsumen pun akan dekat dengan kerugian dan kerentanan akibat pelaku usaha atau karena kelemahan konsumen. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi kerentanan konsumen, khususnya untuk pengguna e-commerce. Faktor-faktor tersebut di antaranya yaitu konsep diri dan pengetahuan pembelian dalam penggunaan e-commerce. Desain penelitian yang digunakan adalah cross-sectional study. Pemilihan contoh menggunakan non probability dengan metode self–administered menggunakan kuesioner online. Pengambilan data dilakukan pada bulan Maret 2021 selama tiga minggu. Contoh dalam penelitian ini didapatkan secara voluntary sampling sejumlah 249 orang dengan kriteria pengguna e-commerce yang berusia 18-65 tahun dan pernah mengalami ketidakpuasan dalam berbelanja menggunakan e-commerce. Analisis data menggunakan metode SEM melalui software LISREL 8.80. Hasil penelitian ini menunjukan adanya pengaruh negatif antara konsep diri dengan kerentanan konsumen dan pengetahuan pembelian terhadap konsumen. Konsep diri ditemukan tidak berpengaruh terhadap variabel pengetahuan pembelian.
The presence of e-commerce provides a lot of convenience in shopping, but it cannot be denied that consumers will be close to losses and vulnerabilities due to business actors or consumer weaknesses. This study aims to analyze the factors that influence consumer vulnerability, especially for e-commerce users. These factors include self-concept and purchasing knowledge in the use of e-commerce. The research design used was a cross-sectional study. Selection of samples using non-probability with self-administered methods using online questionnaires. Data collection was carried out in March 2021 for three weeks. Examples in this study were obtained by the voluntary sampling of 249 people with the criteria of e-commerce users aged 18-65 years and had experienced dissatisfaction in shopping using e-commerce. Data analysis using SEM method through LISREL 8.80 software. The results of this study indicate a negative influence between self-concept and consumer vulnerability and purchasing knowledge to consumers. Self-concept was found to not affect purchasing knowledge variables.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/107320
Appears in Collections:UT - Family and Consumer Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover21.15 MBAdobe PDFView/Open
I24170027_NUR ANJAN.pdf
  Restricted Access
Fullteks90.03 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.