Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106908
Title: Setengahharga: “Sub-standard Market” Untuk Meminimalisir Limbah Makanan di Indonesia
Authors: Maarif, M. Syamsul
Rahmana, Adhitya
Reza, Dicky Alfa
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Populasi penduduk dunia terus bertambah dari tahun ke tahun. Hal tersebut menandakan bahwa kebutuhan pangan di masa depan juga akan bertambah. Ditengah tantangan pemenuhan kebutuhan pangan tersebut saat ini sistem pangan dunia masih memiliki masalah besar terkait tingginya jumlah food loss dan food waste. Hal tersebut mengakibatkan produksi pangan yang masih dapat dikonsumsi menjadi terbuang sia-sia. Penelitian ini dirancang untuk merumuskan model bisnis social enterprise untuk menjadi solusi atas permasalahan tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi permasalahan dan kebutuhan customer dalam membeli produk substandar dan kemudian merumuskan fitur dan model bisnis yang tepat serta merancang prototype yang sesuai dengan preferensi customer. Penelitian ini dilakukan berdasarkan tahapan customer discovery dari metode customer development. Hasil penelitian menunjukkan bahwa responden memiliki tingkat kesediaan yang tinggi untuk membeli produk substandar sebagai upaya untuk mengurangi sampah makanan, namun terdapat satu catatan penting sebagai syarat yaitu keamanan dan kelayakan produk untuk dikonsumsi.
The world's population continues to increase from year to year. This indicates that food demand in the future will also increase. In the midst of the challenges of meeting these food needs, currently the world food system still has major problems related to the high amount of food loss and food waste. This resulted in the production of food that could still be consumed being wasted. This research is designed to formulate a social enterprise business model to be a solution to these problems. The purpose of this research is to identify the problems and needs of customers in buying substandard products and then formulate the right features and business models and design a prototype according to customer preferences. This research was conducted based on customer discovery stages of the customer development method. The results showed that respondents have a high level of willingness to buy substandard products as an effort to reduce food waste, but there is one important note as a requirement, namely the safety and suitability of the product for consumption.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106908
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover557.24 kBAdobe PDFView/Open
K14170015_Dicky Alfa Reza.pdf
  Restricted Access
Fullteks2.49 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran213.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.