Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106652
Title: Penerapan Six Sigma dalam Sistem Pengendalian Mutu di PT. Air Gunung Salak
Other Titles: Six Sigma Implementation in Quality Control System at PT. Air Gunung Salak
Authors: Cahyadi, Eko Ruddy
Wijaya, Nur Hadi
Deswita, Dianda
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Permintaan Air minum dalam kemasan setiap tahun semakin meningkat, sehingga persaingan yang terjadi membawa setiap pelaku industri untuk meningkatkan nilai dari produk yang dihasilkan dengan cara melakukan pengendalian kualitas terhadap tingkat kerusakan produk (product defect) sampai pada tingkat kerusakan nol (zero defect). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui permasalahan utama dan faktor yang mempengaruhi dalam pengendalian mutu di PT. Air Gunung Salak. Pengolahan data dilakukan dengan perhitungan six sigma didapat Defect per Unit sebesar 0,028996661. Sedangkan Defect per Million Opportunity sebesar 5.799,3, apabila di konversi ke dalam tabel sigma didapat nilai sigma sebesar 4,02. Critical To Quality untuk product reject yaitu Reject air, Kotor Dalam, Reject Galon, Reject Cup dan Reject seal dan permasalahan utama adalah Reject Air dengan rekomendasi rancangan perbaikan yang disarankan dengan memperketat pengawasan pada proses pendistribusian ke pelanggan dengan melakukan pengantaran pada pagi atau malam hari.
The demand for bottled drinking water is increasing every year, so that the competition that occurs brings every industry player to increase the value of the products produced by controlling the quality of the level of product defects to zero defects. The purpose of this study was to determine the main problems and factors that influence quality control at PT. Air Gunung Salak. Data processing is done by calculating the six sigma obtained Defect per Unit of 0,028996661. Meanwhile, Defect per Million Opportunity is 5.799,3, when converted into the sigma table, the sigma value is 4,02. Critical To Quality for reject products, namely water rejects, dirty gallon water, gallon rejects, cup rejects and seal rejects and the main problem is water rejects with recommendations for improvement designs by tightening supervision on the distribution process to customers by delivering in the morning or evening.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106652
Appears in Collections:UT - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Pustaka.pdf
  Restricted Access
Cover240.51 kBAdobe PDFView/Open
H24160113_Dianda Deswita.pdf
  Restricted Access
Fullteks1.39 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran262.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.