Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/105735
Title: Hubungan Antara Partisipasi Masyarakat dengan kesuksesan Radio Komunitas (Kasus: Radio Telekomunikasi Cipta Universitas Indonesia)
Other Titles: Correlation of community participation with community radio’s success (Case: Radio Telekomunikasi Cipta, University of Indonesia)
Authors: Nasdian, Fredian Tonny
Gustavito, Wendy Fajrin
Issue Date: 2020
Publisher: IPB University
Abstract: Radio Komunitas adalah media counter hegemony yang partisipatif, dalam arti bahwa ia menyediakan ruang publik melalui komunikasi horizontal antar peserta berlangsung, yang dapat memberikan informasi yang dibutuhkan suatu komunitas tertentu dan terlepas dari kekuasaan lebih besar yang mengontrolnya dengan paksaan. Tanpa adanya peran aktif dari masyarakat yang terlibat dalam pengelolaannya maka radio komunitas tersebut telah gagal memenuhi tugasnya. Oleh karena itu diperlukan partisipasi masyarakat dalam radio komunitas. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk menganalisis hubungan partisipasi masyarakat dengan kesuksesan radio komunitas, dengan tujuan spesifik: (1) Menganalisis aspek-aspek pengelolaan program siaran radio komunitas, (2) Menganalisis tingkat partisipasi masyarakat terhadap aspek-aspek pengelolaan radio komunitas, (3) Menganalisis kesuksesan radio komunitas. Metode penyusunan proposal penelitian adalah pendekatan kuantitatif yang didukung dengan data kualitatif dalam melengkapi data. Data-data diolah menggunakan uji korelasi rank spearman dan dilakukan secara random sampling dengan pemberian kuesioner berisi pertanyaan Skala Likert pada 97 khalayak mahasiswa pengikut akun Instagram RTC UI di Universitas Indonesia, Depok, Jawa Barat.
Community Radio is a participatory counter hegemony media, in the sense that it provides public space through horizontal communication between participants, which can provide the information needed by a particular community and apart from the greater power that controls it by force. Without the active role of the community involved in its management, the community radio has failed to fulfill its duties. Therefore community participation in community radio is needed. The main objective of this research is to analyze the relationship between community participation and the success of community radio, with specific objectives: (1) Analyzing aspects of community radio broadcast program management, (2) Analyzing the level of community participation in aspects of community radio management, (3) ) Analyze the success of community radio. The method of preparing a research proposal is a quantitative approach that is supported by qualitative data to complement the data. The data will be processed using the Spearman rank correlation test and carried out by random sampling by giving a questionnaire containing Likert Scale questions to 97 followers of RTC UI’s Instagram account which are students at the University of Indonesia, Depok, West Java.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/105735
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover3.29 MBAdobe PDFView/Open
I34160098_Wendy Fajrin Gustavito.pdf
  Restricted Access
Fullteks4.25 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran3.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.