Show simple item record

Light Intensity, Temperature, Humidity and Rooting System of Mahogany (Swietenia macrophylla King.) in RPH Babakan Madang, BKPH Bogor, KPH Bogor.

dc.contributor.advisorWijayanto,Nurheni
dc.contributor.authorNurunnajah
dc.date.accessioned2012-04-23T02:28:58Z
dc.date.available2012-04-23T02:28:58Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/54291
dc.description.abstractPlanting space in agroforestry system was one of important tree rooting was one of important factor that determine tree rooting. It was caused by the relation between planting space and light availability that could penetrate into main plant canopy and space availability for rooting. One of commonly used plant in agroforestry was mahogany which has deep rooting system and has a single main root thus could be combined with shallow rooting system plants as its understory. This research was supposed to know the light intensity, temperature and humidity in mahogany stands and to know the length and depth of mahogany horizontal root as a reference to determine suitable crop plants for that rooting condition. This research was carried out at June to September 2011 in RPH Babakan Madang, BKPH Bogor, KPH Bogor, West Java. Materials used in this research was young mahogany stands on age 3 years with planting space 3x3 m and old mahogany stand on age 17 years with planting space 5x5 m. Used sample plot was square plot with dimension 15x20 m that selected by purposive sampling based on condition of trees growth (prioritized in free pest and disease trees). Observed parameters in this research were light intensity, crown coverage percentage, temperature, humidity, and length and depth of mahogany horizontal root. Research results show that light intensity value in young mahogany stands was 24.62% and in old mahogany stands was 19.17%, while crown coverage percentage in those two stands was respectively 36.50% and 84.38%. Value of that light intensity wasn’t compared caused of its different time in data collecting. Temperature in sample plot in young mahogany stands and the old ones was 28,53oC and 28,07oC, while its humidity was 75.12% and 75.23%, respectively. Length of horizontal root in young mahogany stands and the old ones was 0.68 m and 1.68 m, while its horizontal depth was 9.95 cm and 12.58 cm, respectively. Other observed parameter was tree dimension (diameter, height, and crown area), that supposed to know the growth quality of observed mahogany. Research results show that mahogany stands could be combined together with crop plant if it seen from light intensity, temperature and humidity aspects. Higher crown coverage along with the increasing of main plant (mahogany trees) has to be combined with suitable and high economic value crop plant. Some recommended crop plant for young mahogany stands are ginger and pandan, while for old mahogany stands were tuberous plant and kapulaga.en
dc.description.abstractJarak tanam pada sistem agroforestri merupakan salah satu faktor yang penting dalam menentukan perakaran pohon. Hal ini karena jarak tanam berkaitan dengan ketersediaan cahaya yang dapat menembus kanopi tanaman utama dan ketersediaan ruang untuk perakaran. Salah satu pohon yang dapat digunakan dalam agroforestri adalah pohon mahoni yang memiliki sistem perakaran dalam dan berakar tunggang sehingga dapat diusahakan dengan memanfaatkan tanaman yang memiliki sistem perakaran dangkal sebagai tanaman bawahnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui intensitas cahaya, mengetahui suhu dan kelembaban serta mengetahui panjang dan kedalaman perakaran horizontal tanaman mahoni sebagai referensi untuk menentukan jenis tanaman pertanian yang sesuai dengan kondisi perakaran mahoni tersebut. Penelitian ini dilakukan pada bulan Juni hingga September 2011 bertempat di RPH Babakan Madang, BKPH Bogor, KPH Bogor, Jawa Barat. Bahan yang digunakan dalam penelitian ini adalah tegakan mahoni muda berumur 3 tahun dengan jarak tanam 3x3 m dan mahoni tua berumur 17 tahun dengan jarak tanam 5x5 m. petak ukur contoh yang digunakan berbentuk persegi panjang dengan ukuran 15x20 m yang dipilih secara purposive sampling berdasarkan pertumbuhan pohon yang baik (bebas dari hama dan penyakit). Parameter yang diamati dalam penelitian ini adalah, intensitas cahaya, persentase penutupan tajuk, suhu, kelembaban, dan panjang serta kedalaman akar horizontal tanaman mahoni. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai intensitas cahaya pada tegakan mahoni muda adalah sebesar 24,62% dan tegakan mahoni tua sebesar 19,17%, sedangkan persentase penutupan tajuk adalah sebesar 36,50% dan 84,38%. Suhu dan kelembaban pada petak ukur contoh tegakan mahoni muda dan mahoni tua adalah 28,53oC dan 28,07oC, 75,12% dan 75,23%. Tegakan mahoni muda dan mahoni tua memiliki nilai panjang akar secara horizontal sebesar 0,68 m dan 1,68 m, untuk nilai kedalaman horizontalnya sebesar 9,95 cm dan 12,58 cm. Selain parameter di atas, parameter lain yang diamati adalah dimensi pohon (diameter, tinggi, dan luas tajuk pohon), hal ini dilakukan untuk mengetahui kualitas pertumbuhan mahoni yang diamati. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tegakan mahoni dapat ditanam bersama dengan tanaman tumpangsari jika dilihat dari intensitas cahaya, suhu dan kelembaban. Penutupan tajuk yang semakin rapat dengan bertambahnya umur suatu tanaman pokok mahoni maka perlu disarankan tanaman pertanian yang cocok terhadap naungan dan mempunyai nilai ekonomi yang tinggi. Berikut adalah rekomendasi tanaman semusim (tanaman pertanian) yang cocok untuk ditanam di bawah tegakan mahoni muda diantaranya jahe dan pandan, untuk tegakan mahoni tua tanaman pertanian yang direkomendasikan adalah umbi garut dan kapulaga.
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.subjectS. macrophyllaen
dc.subjectagroforestryen
dc.subjectlight intensityen
dc.subjectrooting systemen
dc.titleIntensitas Cahaya, Suhu, Kelembaban dan Sistem Perakaran Mahoni (Swietenia macrophylla King.) di RPH Babakan Madang, BKPH Bogor, KPH Bogoren
dc.titleLight Intensity, Temperature, Humidity and Rooting System of Mahogany (Swietenia macrophylla King.) in RPH Babakan Madang, BKPH Bogor, KPH Bogor.


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record