Analisis Daya Saing Komoditas Lak, Gum, dan Resin Indonesia di Pasar Dunia Periode 2018-2021
Abstract
Permintaan komoditas lak, gum, dan resin terus meningkat di pasar dunia.
Sebagai produk HHBK yang dibutuhkan pada berbagai sektor industri, hal ini
menjadi peluang bagi Indonesia untuk terus meningkatkan daya saingnya.
Penelitian ini bertujuan menganalisis daya saing komparatif dan kompetitif serta
faktor-faktor yang mempengaruhi ekspor komoditas lak, gum, dan resin Indonesia
di pasar dunia periode 2018-2021. Komoditas lak, gum, dan resin yang dianalisis
meliputi Gum arabic (HS 130120) serta Lac; natural gums, resins, gum-resins,
balsams and other natural oleoresins (exclude Gum arabic) (HS 130190).
Penelitian ini menggunakan tiga metode analisis yaitu RCA untuk mengukur
keunggulan komparatif, ISP untuk mengukur keunggulan kompetitif, dan CMS
untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi nilai ekspor produk. Hasil
penelitian menunjukkan bahwa produk HS 130190 memiliki daya saing yang kuat
dan berada pada tahap kematangan di pasar dunia. Produk HS 130120 memiliki
daya saing yang lemah dan masih dalam tahap pengenalan ekspor di pasar dunia.
Faktor yang memberikan kontribusi positif terhadap analisis CMS adalah
komposisi komoditas, pertumbuhan standar, dan daya saing, sedangkan distribusi
pasar memberikan nilai negatif. Demand for lac, gums, and resins commodities continues to increase in the
world market. As part of NTFP products needed in various industrial sectors, this
is an opportunity for Indonesia to continue to improve its competitiveness. The
purpose of this study is to analyze the comparative and competitive competitiveness
and factors influencing the export of Indonesian lac, gums, and resins commodities
in the world market on 2018-2021 period. Lac, gums, and resins commodities
analyzed included Gum arabic (HS 130120) and Lac; natural gums, resins, gum-
resins, balsams and other natural oleoresins (exclude Gum arabic) (HS 130190).
This study uses three analysis methods that is Revealed Comparative Advantage
(RCA) to measure product comparative advantage, Trade Specialization Index
(ISP) to measure product competitive advantage, and Constant Market Share
(CMS) to find out the factors that influence the value of product exports. The results
show that HS 130190 products have a strong level of competitiveness and already
classified on the maturity stages of exports in the world market. Besides, HS 130120
products is less competitive and are still in the introduction stages of exports in the
world market. Factors that contributed positively to the CMS analysis were
commodity composition, standard growth, and competitiveness, while market
distribution give a negative value.
Collections
- UT - Forest Products [2167]