Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155405
Title: Penulisan Naskah Iklan Produk Beras Fortivit sebagai Media Promosi pada Perum BULOG
Other Titles: Script Writing for Advertising Fortivit Rice Products as Promotional Media at Perum BULOG
Authors: Sartika, Ika
Sukmawati, Dewi Nur
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Komunikasi memiliki sifat untuk memengaruhi, memberikan informasi, dan membujuk hal ini dapat memengaruhi keberhasilan komunikasi pemasaran untuk membujuk pelanggan untuk melakukan pembelian lewat promosi. Kegiatan promosi dilakukan dengan membuat iklan produk beras Fortivit Perum BULOG. Tujuan dari laporan proyek akhir ini untuk menjelaskan penulisan dan strategi membuat iklan beras Fortivit. Penulisan laporan ini berlokasi di kantor pusat gedung BULOG Jalan Jend. Gatot Subroto Kav, 49, Jakarta Selatan. Teknik pengumpulan data diperoleh dengan observasi, partisipasi aktif, studi pustaka, dan dokumentasi. Adapun tahapan dalam penulisan naskah untuk penyusunan skenario dalam video iklan ini dimulai dengan menentukan ide pokok atau tema mengenai permasalahan hidup sehat. Selanjutnya membuat basic story, sinopsis, treatment, dan mulai menulis naskah skenario. Penulis dalam membuat naskah juga memerlukan strategi untuk membuat iklan yang berkualitas dengan memahami jenis produk yang digunakan, mengetahui target pasar, menggunakan gaya dan jenis bahasa yang tepat, dan menerapkan metode AIDA. Strategi selanjutnya melakukan media planning dalam menyesuaikan iklan yang dibuat untuk diunggah di media sosial seperti Instagram dan Youtube.
Communication has the nature to influence, provide information, and persuade this can affect the success of marketing communications to persuade customers to make purchases through promotions. Promotional activities are carried out by making advertisements for Perum BULOG Fortivit rice products. The purpose of this final project report is to explain the writing and strategy of Fortivit rice advertisement. The writing of this report is located at the BULOG head office building at Jl. Jend. Gatot Subroto Kav, 49, Jakarta Selatan. Data collection techniques were obtained by observation, active participation, literature study, and documentation. The stages in writing the script for the preparation of scenarios in this advertising video begin with determining the main idea or theme regarding healthy living problems. Next, make a basic story, synopsis, treatment, and start writing a screenplay script. The writer in making the script also needs a strategy to make a quality advertisement by understanding the type of product used, knowing the target market, using the right style and type of language, and applying the AIDA method. The next strategy is to do media planning in adjusting the advertisements made to be uploaded on social media such as Instagram and Youtube
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155405
Appears in Collections:UT - Digital Communication and Media

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0301201076_c271766cee934bc29144c052c940bf19.pdfCover743 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0301201076_feb3657f47174261a2f537ef91afe164.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.8 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0301201076_2daad60ac0154771b8eaf6ceb13dedcc.pdf
  Restricted Access
Lampiran835.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.