Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/109180
Title: Strategi Pemasaran UMKM Markisa Aurora di Kota Makassar Pada Masa Pandemi COVID-19
Authors: Fariyanti, Anna
Roslam, Muhammad Abdillah
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) memiliki peran yang sangat penting terhadap pertumbuhan Produk Domestik Bruto (PDB) nasional serta penyerapan tenaga kerja. Markisa Aurora merupakan salah satu UMKM yang berada pada sektor industri minuman yang mengolah buah markisa dan dipasarkan secara luas. Markisa merupakan salah satu komoditas unggulan yang menjadi pilar perekonomian Sulawesi Selatan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi faktor lingkungan eksternal dan internal yang memengaruhi perusahaan, merumuskan strategi pemasaran serta menentukan prioritas strategi pemasaran yang tepat untuk Markisa Aurora. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah matriks IFE, matriks EFE, matriks IE, matriks SWOT, dan matriks QSP. Hasil analisis matriks IE menunjukan bahwa Markisa Aurora memiliki lingkungan internal yang kuat dan eksternal yang sedang sehingga berada pada kuadran IV yaitu grow and build. Terdapat enam alternatif strategi yang dihasilkan matriks SWOT dan prioritas strategi yang ditetapkan adalah mengoptimalkan penggunaan digital marketing.
Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) have a very important role in the growth of the national Gross Domestic Product (GDP) and employment. Passion fruit Aurora is one of the SMEs in the beverage industry sector that processes passion fruit and is widely marketed. Passion fruit is one of the leading commodities that are the pillars of the South Sulawesi economy. The purpose of this research is to identify external and internal environmental factors that affect the company, formulate marketing strategies and determine the right marketing strategy priorities for Passion Fruit Aurora. The methods used in this research are IFE matrix, EFE matrix, IE matrix, SWOT matrix, and QSP matrix. The results of the IE matrix analysis show that Passion Fruit Aurora has a strong internal environment and moderate external so that it is in quadrant IV, namely grow and build. There are six alternative strategies generated by the SWOT matrix and the strategic priority set is optimizing the use of digital marketing.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/109180
Appears in Collections:UT - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover2.61 MBAdobe PDFView/Open
H34170072_Muh. Abdillah Roslam.pdf
  Restricted Access
Fullteks13.16 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran602.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.