View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Master Theses
      • MT - Business
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Master Theses
      • MT - Business
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Perilaku Penggunaan Layanan Keagenan Perbankan Pada Era Transformasi Digital

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (942.6Kb)
      Fullteks (2.560Mb)
      Lampiran (772.5Kb)
      Date
      2022-07-22
      Author
      Tamba, Gibbon Mardame P
      Suroso, Arif Imam
      Fahmi, Idqan
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      Tranformasi digital membawa dampak yang sangat signifikan dibanyak area kehidupan terkhusus disektor keuangan. Era ini di dorong dari masifnya kemajuan di sektor industri mulai dari industri mesin uap sampai ke kemajuan industri otomasi. Dampak dari kemajuan pada sektor industri ini adalah adanya perubahan dari cara bertransaksi pengguna yaitu dari datang ke pasar secara langsung berubah menjadi Online yang difasilitasi dengan internet dan website. Jikalau layanan bisnis tidak segera bertransformasi atau menyesuaikan dengan keadaan, dapat menyebabkan stagnasi perkembangan usahanya atau bahkan bisa gulung tikar. Contoh kasus untuk bisnis keagenan perbankan. Kebutuhan untuk menganalisa faktor-faktor yang mempengaruhi niatan pengguna bertransaksi pada keagenan perbankan atau yang disebut dengan persepsi, sangat dibutuhkan untuk memastikan kelanjutan bisnis perbankan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisa bagaimana penggunaan keagenan perbankan bertransaksi di era transformasi digital dilihat dari niat dan perilaku penggunaannya. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2). Metode pengumpulan data dilakukan dengan menyebar kuisioner secara Online ke 302 responden di wilayah area Jakarta. Desain penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dengan metode cross sectional survey dan analisis data menggunakan structural equation model (SEM) dengan bantuan software Smart PLS 3.3.7. Berdasarkan hasil pengolahan data dapat diketahui bahwa niat menggunakan (behavioral intention) dari layanan keagenan perbankan ini dipengaruhi oleh motivasi hedonis (hedonic motivation) dan nilai harga (price value). Sedangkan regulasi OJK (OJK Regulation), kondisi yang memfasilitasi (facilitating condition) serta niat menggunakan (behavior intention) mempengaruhi perilaku penggunaan (use behaviour). Oleh karena itu, untuk peningkatan potensi penjualan pada keagenan perbankan area Jakarta, perlu dilakukan perbaikan dari sisi tehnik menjual para agen, agar fokus pada menjual manfaat penting dari layanannya dibandingkan memberikan kenyamanan dan kesenangan. Spesifik kepada nilai harga, penentuan harga terbaik dari layanan yang diberikan harus kearah cenderung murah. Untuk perilaku menggunakan, aspek psikologi berupa kondisi yang memfasilitasi, regulasi OJK serta niat berperilaku ternyata menjadi variabel yang signifikan mempengaruhi. Saran dari hasil penelitian ini adalah dikawasan yang relatif padat layanan serupa dari keagenan perbankan, bank perlu fokus pada aspek manfaat dan biaya layanan yang efisien. Untuk penambahan transaksi secara langsung, faktor merubah tampilan layanan melalui penambahan logo OJK, membuat tampilan usaha mirip dengan kondisi jikalau hadir di bank, dapat meningkatkan perilaku penggunaan dari keagenan perbankan ini di wilayah area Jakarta.
       
      Digital transformation has a very significant impact on many areas of life, especially in the financial sector. This era was driven by massive advances in the industrial sector ranging from the steam engine industry to the advancement of the automation industry. The impact of progress in this industrial sector is a change in the way users transact , namely from coming to the market directly to online which is facilitated by the internet and websites. If business services do not immediately transform or adjust to the circumstances, it can cause stagnation of business development or may even go out of business. Case in point for the banking agency business. The need to analyze the factors that affect the intention of users to transact in the banking agency or the so-called perception, is urgently needed to ensure the continuation of the banking business. The purpose of this study is to analyze how banking agency users transact in the era of digital transformation in terms of their intentions and usage behaviors. The approach used in this study is the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2). The data collection method was carried out by spreading questionnaires online to 302 respondents in the Jakarta area. The design of this study is descriptive quantitative with cross sectional survey method and data analysis using structural equation model (SEM) with the help of Smart PLS 3.3.7 software. Based on the results of data processing, it can be seen that the intention to use (behavioral intention) of his banking agency service is influenced by hedonic motivation and price value. Meanwhile, OJK regulation (OJK Regulation), conditions that facilitate (facilitating condition) and intention to use (behavior intention) affect use behavior (use behavior). Therefore, to increase sales potential in the Banking Agency in the Jakarta area, it is necessary to make improvements in terms of selling techniques for agents, in order to focus on selling the important benefits of their services rather than providing comfort and pleasure. Specific to the price value, the determination of the best price of the services provided must be towards tending to be cheap. For behavior use, psychological aspects in the form of facilitating conditions, OJK regulations and intention to behave turned out to be significantly influencing variables. The suggestion from the results of this study is that in a relatively dense area of similar services from banking agencies, banks need to focus on the benefits and cost aspects of efficient services. For the addition of direct transactions, the factor of changing the appearance of the service through the addition of the OJK logo, making the appearance of the business similar to the conditions if it is present at the bank, can increase the use behavior of this banking agency in the Jakarta area.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/113861
      Collections
      • MT - Business [396]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository