View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Vocational School
      • UT - Ecotourism
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Vocational School
      • UT - Ecotourism
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Strategi Pemasaran Wisata Monumen Nasional Setelah Revitalisasi Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Di Kawasan Wisata Monumen Nasional

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (1.758Mb)
      Fulltext (990.2Kb)
      Lampiran (488.3Kb)
      Date
      2025
      Author
      AHIRIA, SILVI ANGGIRY
      Rahmani, Natasha Indah
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      Monumen Nasional (Monas) adalah destinasi wisata terkenal di Jakarta yang menyimpan nilai sejarah serta budaya. Usai Revitalisai, kawasan Monas mengalami berbagai perubahan. Dilakukannya Revitalisasi diharapkan dapat menambah kenyamanan dan daya tarik bagi pengunjung. Studi ini bertujuan untuk mengidentifikasi strategi pemasaran Monas pasca-Revitalisasi dalam menarik kunjungan wisatawan. Penelitian dilaksanakan melalui observasi langsung di lokasi, penyebaran kuesioner, dan wawancara dengan UPK Monas secara online. Data yang telah dikumpulkan selanjutnya dianalisis dengan metode Analisis SWOT dan Matriks IFAS serta EFAS yang bertujuan untuk merumuskan strategi pemasaran yang sesuai. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Hasil dari penelitian didapatkan kondisi pariwisata setelah dan sebelum dilakukannya Revitalisasi. Terdapat juga strategi yang didapatkan dari hasil analisis SWOT yaitu strategi SO (Strength dan Opportunities) yang berisikan mengenai mempromosikan acara malam Monas seperti pertunjukan lampu dan air mancur melalui sosial media resmi Monas (Instagram dan Tik-Tok), melakukan kolaborasi dengan influencer untuk mempromosikan Monas dan mengedukasi cara reservasi tiket secara online, mengadakan event edukasi sejarah bagi pelajar dengan memanfaatkan fasilitas revitalisasi yang sudah modern, mendorong promosi puast oleh-oleh UMKM di kawasan Monas sebagai bagian dari pengalaman wisata, mengembangkan wisata berbasis teknologi (AR (Augmented Reality)/VR (Virtual Reality)) di area Revitalisasi Monas yang lebih menarik secara visual. Luaran (Output) yang dirancang yaitu buku panduan wisata di Monas disertai terdapat tampilan Augmented Reality (AR), paket wisata malam di Monas dan flashcard tentang pembangunan Monas yang disertai Augmented Reality dengan penjelasan suara yang menggunakan bahasa Inggris dan Spanyol.
       
      The National Monument (Monas) is a famous tourist destination in Jakarta that holds historical and cultural value. After the revitalization, the Monas area underwent various changes. The revitalization is expected to increase comfort and appeal for visitors. This study aims to identify Monas's post-Revitalization marketing strategies for attracting tourist visits. The research was conducted thru direct observation at the site, distribution of questionnaires, and online interviews with the Monas UPK. The collected data was then analyzed using the SWOT Analysis method and the IFAS and EFAS matrices, with the aim of formulating appropriate marketing strategies. This research uses a qualitative method. The results of the study show the state of tourism before and after the Revitalization. There are also strategies derived from the SWAT analysis, namely the SO (Strengths and Opportunities) strategy, which includes promoting Monas nite events such as light and fountain shows thru the official Monas social media (Instagram and TikTok), collaborating with influencers to promote Monas and educate people on how to book tickets online, organizing historical education events for students using the modern revitalization facilities, encouraging the promotion of MSME souvenir centers in the Monas area as part of the tourism experience, and developing technology-based tourism (AR (Augmented Reality)/VR (Virtual Reality)).The designed output is a tourist guide book at Monas accompanied by an Augmented Reality (AR) display, a night tour package at Monas and flashcards about the construction of Monas accompanied by Augmented Reality with voice explanations using English and Spanish.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/171000
      Collections
      • UT - Ecotourism [219]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository