View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Business School
      • UT - Business
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Business School
      • UT - Business
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Inovasi Pengembangan Produk Parfum Dengan Pendekatan Design Thinking Pada Brand Méleukat

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (741.7Kb)
      Fulltext (2.745Mb)
      Lampiran (440.9Kb)
      Date
      2025
      Author
      MUKTI, DICKY ANDIKA
      Asnawi, Yudha Heryawan
      Taryana, Asep
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      Pasar parfum di Indonesia masih didominasi produk terjangkau. Melihat peluang ini, banyak UMKM merintis bisnis parfum, termasuk Méleukat. Observasi awal menunjukkan bahwa customer Méleukat kerap ragu membeli karena terbatasnya pilihan ukuran dan minimnya kesempatan mencoba aroma sebelum membeli, terutama untuk memastikan kecocokan dengan preferensi pribadi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan inovasi produk parfum dalam ukuran kecil yang memungkinkan customer untuk mencoba varian aroma dalam ukuran yang lebih terjangkau dan praktis. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah design thinking. Hasil dari penelitian ini adalah Méleukat dapat menghadirkan dua jenis produk baru, yaitu travel size berukuran 10 ml dengan botol twister dan fitur pump refill, serta discovery set berisi empat varian parfum Méleukat dalam botol ukuran 5 ml. Kedua opsi ini dirancang untuk menjawab kebutuhan customer akan kepraktisan dan kemudahan dalam mengeksplorasi aroma. Dari hasil preferensi customer, solusi berupa travel size 10 ml dengan botol twister dan fitur pump refill menjadi pilihan yang paling disukai oleh mayoritas customer Méleukat.
       
      The perfume market in Indonesia is still dominated by affordable products, Seeing this opportunity, many SMEs have started venturing into the perfume business, including Méleukat. Initial observations show that Méleukat's customers are often hesitant to purchase due to limited size options and a lack of opportunities to try the scents beforehand, especially to ensure compatibility with personal preferences. This study aims to develop product innovations in the form of smaller size that allow customers to try different fragrance variants more affordable and in practical sizes. The method used in this research is design thinking. Méleukat can introduce two new product types: a 10 ml travel size bottle with a twister cap and pump refill feature, and a discovery set containing four Méleukat perfume variants in 5 ml bottles. Both options are designed to meet customer needs for practicality and ease in exploring fragrances. Based on customer preferences, the 10 ml travel-size bottle with a twister cap and pump refill feature emerged as the most favored solution among Méleukat’s customers.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169029
      Collections
      • UT - Business [597]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository