View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Vocational School
      • UT - Agribusiness Management
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Vocational School
      • UT - Agribusiness Management
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Loyalitas Pelanggan dan Implikasi Manajerialnya di PT Antika Anggrek Indonesia

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (2.758Mb)
      Fulltext (661.3Kb)
      Lampiran (3.478Mb)
      Date
      2025
      Author
      Putri, Safira Kencana
      Nurlela
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      PT Antika Anggrek Indonesia merupakan perusahaan budidaya dan pemasaran tanaman hias, khususnya berjenis anggrek bulan dan anggrek Dendrobium. Persaingan yang tinggi berhubungan dengan loyalitas pelanggan yang berdampak pada penurunan penjualan. Tujuan dari kajian ini adalah untuk menganalisis bagaimana pengaruh yang ditimbulkan oleh bauran pemasaran di PT Antika Anggrek Indonesia yaitu produk, harga, lokasi, dan promosi terhadap loyalitas pelanggan. Korelasi pearson dan Customer Loyalty Index (CLI) digunakan sebagai alat untuk menganalisis penelitian. Temuan dari hasil analisis memperlihatkan bahwa keempat variabel atau aspek dari bauran pemasaran memberikan pengaruh signifikan dan positif pada loyalitas pelanggan. Variabel loyalitas pelanggan dipengaruhi secara bersama-sama oleh koefisien determinasi sebesar 67,9% dari variabel bauran pemasaran dan sisanya variabel lain di luar penelitian ini memberikan 32,1% kontribusi. Selain itu hasil perhitungan loyalitas menggunakan CLI sebesar 70,70% artinya masih kategori sedang. Implikasi manajerial dalam penelitian ini pada strategi harga berupa analisis finansial dengan penentuan Harga Pokok Produksi (HPP) dan strategi promosi melalui media sosial TikTok untuk meningkatkan efektivitas pemasaran dan loyalitas pelanggan.
       
      PT Antika Anggrek Indonesia is a company that cultivates and markets ornamental plants, especially moon orchids and Dendrobium orchids. Intense competition is related to customer loyalty, which has led to a decline on sales figures. This research study is to analyze the effect of the marketing mix at PT Antika Anggrek Indonesia, comprising product, price, place, and promotion, on customer loyalty. Pearson Correlations and Customer Loyalty Index (CLI) are used as tools to analyze the research. The results reveal that the four components of the marketing mix significantly and positively affect customer loyalty. The customer loyalty factor is impacted by the marketing mix variables with a coefficient of determination at 67.9%, while 32.1% is attributed to external factors not covered in this research. Futhermore, the assessment of loyalty calculation using CLI are 70.70%, indicating it falls within the moderate range. The managerial implications in this study on pricing strategy are in the form of financial analysis by determining the Cost of Goods Manufactured (COGM) and promotional strategy through TikTok social media to increase marketing effectiveness and customer loyalty.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/165849
      Collections
      • UT - Agribusiness Management [540]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository