Champignon Product Combination Planning to Optimize Profit Gained by PT X
Abstract
PT X is an agroindustry which focuses on the champignon commodities. Champignon commodity has a short shelf life, so it must be sold directly to consumers or processed into champignon preserved products. The number of the mushroom demand is uncertain in terms of excess or lack of stock on both fresh mushroom and champignon preserved products. Therefore, it is necessary to calculate the product combination plan that can meet the desired objectives and obtain a satisfying solution. This study uses the goal programming methods in the making of product combination planning. The data needed includes the number of demands and raw materials from January 2017 to December 2019. Other than that, data regarding man hours, production costs, and prices of each type of product are also needed. Historical data of demand and raw materials are used to predict the level of demand and raw materials in the planning period. Based on planning results that has been made for January 2020, the total production of fresh mushroom is 22 584 kg, 250 ml whole champignon is 4 499 items, 900 ml whole champignon is 2 571 items, 250 ml sliced champignon is 4 567 items, 900 ml of sliced champignon is 32 306 items, and canned champignon is 85 items. PT X merupakan perusahaan di bidang agroindustri khususnya pada komoditas jamur kancing. Jamur kancing memiliki umur simpan yang pendek sehingga harus segera dijual ke konsumen atau diproses menjadi produk olahan. Jumlah permintaan jamur tidak pasti, hal ini menyebabkan terjadinya kelebihan atau kekurangan produksi baik pada produk segar maupun olahan. Oleh karena itu, perlu untuk menghitung rencana kombinasi produk yang dapat memenuhi tujuan yang diinginkan dan mendapatkan solusi yang memuaskan. Penelitian ini menggunakan metode goal programming dalam perencanaan produk kombinasi. Data yang dibutuhkan yaitu data permintaan dan ketersediaan bahan baku dari Januari 2017 hingga Desember 2019. Selain itu juga dibutuhkan data kebutuhan bahan baku, jam tenaga kerja, biaya produksi, dan harga setiap produk. Data historis terkait jumlah permintaan dan ketersediaan bahan baku digunakan untuk meramalkan jumlah permintaan dan ketersediaan bahan baku pada periode perencanaan. Berdasarkan hasil perencanaan yang telah dibuat untuk bulan Januari 2020, total jumlah produksi fresh mushroom yaitu 22 584 kg, produk 250 ml whole champignon sebanyak 4 499 item, produk 900 ml whole champignon sebanyak 2 571 item, produk 250 ml sliced champignon sebanyak 4 567 item, produk 900 ml sliced champignon sebanyak 32 306 item, dan produk canned champignon sebanyak 85 item.